Дэлхийн Банкнаас Монгол Улсын аялал жуулчлалын салбарын талаарх шинэ судалгааг хийж гүйцэтгэсэн байна.
КОВИД-19 цар тахлын дараах тэгш хүртээмжтэй аялал жуулчлалын хөгжлийг дэмжих нь сэдэвтэй уг судалгаанд Монгол Улсын аялал жуулчлалын салбарын гүйцэтгэл, түүний эрх зүйн зохицуулалтын орчин, бодлогын хувилбаруудыг өгөгдөлд суурилсан эдийн засгийн загварчлалын арга барилд үндэслэн шинжилсэн байна.
Тус судалгаанд тус салбар цаашид одоогийнхоосоо хөгжих боломж ихтэй ч агаарын тээвэр, салбарын уялдаа холбоо зохицуулалтад гол бэрхшээл тулгарч байна хэмээн онцолжээ.
Дэлхийн Банкны Монгол Улс хариуцсан Суурин төлөөлөгч бөгөөд Менежер Андрей Михнев хэлэхдээ “КОВИД-19 цар тахал Монгол Улсын аялал жуулчлалын салбарт ихээхэн нөлөөлсөн. Тус салбар цаашид хөгжих нөөц бололцоо их байгаа бөгөөд байгалийн олон төрлийн тогтоц, нүүдэлчин амьдралын хэв маяг, соёл, түүхийн үнэт өвтэй холбоотой амралт зугаалгын аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх боломж, жуулчдыг татах онцлог бүтээгдэхүүн ихтэй. Энэхүү шинэ судалгаа нь илүү хүртээмжтэй, тогтвортой аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх бодлогын тэргүүлэх чиглэлийг тодорхойлоход Засгийн газарт туслах зорилготой юм" гэв.
Аялал жуулчлал нь Монгол Улсын эдийн засагт чухал хувь нэмэр оруулж, 2019 оны байдлаар ДНБ-ий 7.2%, нийт экспортын 6.8%, нийт хөдөлмөр эрхлэлтийн 7.6%-ийг бүрдүүлж байсан байна.
Монголын аялал жуулчлалын салбар 2020 онд КОВИД-19 цар тахлын улмаас уналтад орохоосоо өмнө 2019 онд хамгийн сайн гүйцэтгэлтэй байв. Евро-Азийн бүс нутгийн төстэй орнууд болон газарзүйн онцлог болон/эсвэл санал болгож буй аялал жуулчлалын бүтээгдэхүүнээрээ ижил төстэй Евро-Азийн бус бусад орнуудтай харьцуулахад Монгол улс сүүлийн арван жилд аялал жуулчлалын зах зээлд эзлэх байр сууриа алдаж байна. Монгол Улсын хувьд амралт зугаалгын аялал жуулчлал өргөжин тэлж, бизнесийн аялал буурсан хэдий ч Монгол Улсад амралт зугаалгаар ирсэн жуулчид бусад ижил төстэй аялал жуулчлалын зах зээлд зарцуулдгаас бага хугацааг зарцуулсан байна.
Засгийн газар тогтвортой, хүртээмжтэй аялал жуулчлалыг хөгжүүлж, Монгол Улсыг “нүүдэлчдийн соёл, аялал жуулчлалын олон улсын зорих газар” болгох зорилт дэвшүүлсэн. Үүний тулд гадаадын жуулчдын тоог нэмэгдүүлэхээс өмнө хамгийн өндөр үнэ цэнтэй зах зээл, сегментүүдийг эрэмбэлэх шаардлагатай байж болох юм хэмээн тус тайланд онцолжээ.
2021 оны эхээр аялал жуулчлалын компаниудын дунд явуулсан аж ахуйн нэгжийн судалгаанд дурдсанаар дэд бүтцийг хөгжүүлэхэд зарцуулсан хөрөнгө нөөц дутагдалтай, агаарын тээврийн протекционист (хамгаалах) бодлого баримталсан нь салбарын хөгжлийг сааруулж байгаа ажээ.
Цаашилбал салбарын хэмжээнд тулгамдсан асуудлын нэг бол маркетингийн төвлөрсөн дэмжлэг, үндэсний аялал жуулчлалын бодлогын хэрэгжилт, уялдаа холбоо дутагдалтай зэрэг бодлого, салбарын уялдаа холбоо, зохицуулалтын асуудал болохыг аялал жуулчлалын салбарын төлөөлөгчид хөндсөн аж.
Дүгнэлтүүдээс онцолбол:
Аялал жуулчлалын хөгжилд саад болж буй бэрхшээлүүд:
Цар тахал нь аялал жуулчлалын салбарын ажил эрхлэлтэд ноцтой нөлөөлж үндсэн ажилчдыг 20%, цагийн ажилчдыг 88%-аар бууруулахад хүргэсэн.
Судалгааны үр дүн: Монголын аялал жуулчлалын салбарыг хөгжүүлэхэд саад болж буй ТОП-10 бэрхшээл /График дээр дарж, томруулж харна уу/
2030 он гэхэд нэг сая буюу түүнээс дээш тооны жуулчин хүлээж авахыг зорих нь масс аялал жуулчлалыг хөгжүүлэхэд хүргэнэ:
Өндөр эзлэхүүн эсвэл өндөр үнэ цэнтэй хувилбарын аль алинд нь жуулчны сонирхолд нийцүүлэхийн тулд, ялангуяа Улаанбаатар хотоос гадна дээд зэрэглэлийн байршуулах хэрэгслүүдийг мэдэгдэхүйц нэмэгдүүлэх шаардлагатай болно:
Байршуулах хэрэгсэл болон аялал жуулчлалын үйлчилгээний нийлүүлэлтийн хариу арга хэмжээ бол илүү бэлтгэгдсэн ажиллах хүчнийг татаж авахаас шалтгаалах бөгөөд салбарын улирлын чанарыг шийдэхээс нааш энэ нь хүндрэлтэй байх болно:
Судалгааны дэлгэрэнгүйтэй ЭНД дарж танилцах боломжтой.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглах хориотой ба зөвхөн зөвшилцсөн тохиолдолд эх сурвалжийг (ikon.mn) дурдах замаар ашиглах ёстойг анхаарна уу!