Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө боловсруулах ажлын хүрээнд “Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө боловсруулах заавар”-ыг боловсруулжээ. Энэ талаар “Монгол ус” төрийн өмчит үйлдвэрийн газрын ерөнхий инженер, ХУ-ны доктор Х.Шүрэнцэцэгээс тодрууллаа.
-Манай улсад усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө хэзээ хэрэгжиж эхэлсэн юм бэ?
-Дэлхийн олон улсад хүн амыг ундны аюулгүй усаар хангах асуудал чухлаар тавигдаж байгаа. Тиймээс ч усны эх үүсвэрээс хэрэглэгч хүртлэх бүх цэгүүдэд усыг бохирдуулагч хүчин зүйлүүдийг тогтоож, бохирдлоос урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээг авдаг.
Дэлхийн эрүүл мэндийн байгууллагын дэмжлэгтэйгээр усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө төслийг манайд 2011 оноос хэрэгжүүлж эхэлсэн. Азийн таван оронд ундны усны эх үүсвэрээс хэрэглэгч хүртлэх бүх цэгүүдэд усыг бохирдуулах хүчин зүйлийг тогтоогоод эрсдэлийг нь үнэлээд бохирдлоос урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээ авах үйл ажиллагааг ус хангамжийн тогтолцоонд нэвтрүүлээд байна.
-Одоогоор хэчнээн аймагт усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө хэрэгжүүлээд байгаа вэ?
-Манай оронд ДЭМБ, НҮБ-ын Хүүхдийн сан, Дэлхийн зөн олон улсын байгууллагын дэмжлэгтэйгээр 2011 оноос эхлэн ус хангамжийн тогтолцоонд усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөөг боловсруулах ажлын хүрээнд Ус сувгийн удирдах газар, Дорноговь аймгийн “Чандмань илч” ХХК-ийг загвар болгон түшиглэж ирсэн бөгөөд одоогоор Баянхонгор, Өмнөговь, Говь-Алтай, Архангай, Хөвсгөл аймагт төслийг эхлүүлээд байна.
Энэхүү төлөвлөгөөг хэрэгжүүлэхэд орон нутгийн төсөл хэрэгжүүлэгчдэд өгөх заавар буюу аргачилал байхгүй байсан. Тиймээс ЭМЯ, МХЕГ, БХБЯ, “Монгол ус” төрийн өмчит үйлдвэрийн газрын мэргэжилтнүүд хамтраад “Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө боловсруулах заавар”-ыг боловсруулан Эрүүл мэндийн болон Барилга хот байгуулалтын сайд хамтран батлахаар зөвшилцөөд байна.
Гэхдээ БХБЯ татан буугдсантай учраас арай л батлагдаж амжаагүй байгаа. Уг нь ДЭМБ-аас зөвлөхүүд ирээд, олон удаа хэлэлцэгдээд заавар маань бэлэн болчихсон.
-“Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө боловсруулах заавар”-т ямар үзүүлэлтүүдийг тусгах талаар зөвлөсөн байгаа юу?
-Ус хангагч байгууллага өөрийн бүтэц, үйл ажиллагаа, техникийн нөөц, бололцоо, орон нутгийн онцлогт тааруулан “Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө”-г боловсруулах талаар болон гол чухал ямар үзүүлэлтүүдийг төлөвлөгөөнд зайлшгүй оруулах шаардлагатайг энэхүү зааварт тусгаж өгсөн ач холбогдолтой юм. Мөн ус хангагч байгууллага нь энэхүү шаардагдах төсөв, үйл ажиллагааны төлөвлөгөөг аймаг, нийслэл, сумын иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлаар хэлэлцүүлэн батлуулж байхаар оруулсан.
-Орон нутгууд хяналт, шинжилгээг хэрхэн хийж тайлан мэдээг хаана өгөх ёстой вэ?
-Энэхүү аргачилсан зааварт усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөөг хэн удирдан зохион байгуулах, тайлан мэдээгээ хаана өгөх буюу жилд хэдэн удаа хүргэх зэргийг оруулж өгсөн. Тодруулбал, аймгууд усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөний тайлан мэдээг жилд нэг удаа БОНХЯ, ЭМЯ-ны сайдын хамтарсан тушаалаар батлагдсан Ус ариун цэврийн байгууламжийн ажлын хэсэгт мэдээгээ өгч байна гэсэн үг.
Энэхүү аргачилсан заавар нь төвлөрсөн ус хангамжтай газруудад зориулсан байгаа. Бид дараагийн ээлжинд төвлөрсөн бус усан хангамжтай сумуудад усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөөг хэрхэн боловсруулах аргачилсан заавар хийх төлөвлөгөөтэй байна.
-“Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө”-г хэн удирдан зохион байгуулж, хэдэн хүнтэй баг бүрдүүлэх шаардлагатай вэ?
-Аргачилсан зааварт зааснаар тухайн орон нутгийн ус хангагч байгууллага багаа бүрдүүлнэ. Үйлчлэх хүрээний хүн амаас хамаараад хэд хэдэн баг байж болно. Багийн ахлагч нь орон нутагт Засаг даргын орлогч, нарийн бичгийн дарга нь ус хангагч байгууллагын дарга байх бөгөөд есөөс доошгүй хүнтэй багийг бүрдүүлэх ёстой.
Багт иргэдийн төлөөлөл, хэвлэл мэдээлэл, байгаль орчин, эрүүл мэнд, боловсрол гээд олон нийтийн бүх оролцоог бүрдүүлж чадахуйц усаа хянах багийг бүрдүүлэх шаардлагатай. Баг нь тухайн орон нутгийнхаа уур амьсгал, газар зүйн онцлогоос болж ямар эрсдэл гарч болох зэргийг тооцоолон, сэргийлэх арга хэмжээний төлөвлөгөөг боловсруулна. Хэрэв эрсдэл гарч усаар тасарвал ийм арга хэмжээ авна гэсэн төлөвлөгөөгөө ч бэлэн байлгах ёстой юм.
Ер нь усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөө боловсруулан хэрэгжүүлэх үйл явц нь салбар дундын хамтын ажиллагаа шаардсан багаар хийгддэг ажил. Тиймээс төслийг орон нутагт өргөжүүлэх, тогтвортой байдлыг хангах үүднээс багийн бүрэлдэхүүнийг чадавхжуулах ажлыг үе шаттайгаар зохион байгуулж байгаа.
Тухайлбал, энэ сарын 20-нд “Усны аюулгүй байдлын төлөвлөгөөг орон нутагт өргөжүүлэх, Ус сувгийн удирдах газрын туршлагыг судлах” үндэсний хэмжээний сургалтыг ДЭМБ-ын дэмжлэгтэйгээр зохион байгуулсан. Энэ мэт олон ажлыг өрнүүлж байгаа.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглахдаа эх сурвалжаа (ikon.mn) заавал дурдах ёстойг анхаарна уу!