Сүүлийн үед Монгол Улсын эдийн засаг хямарч байгаа талаар судлаач эрдэмтэд өөрсдийн байр сууриа илэрхийлсээр байна.
Харин Засгийн газар асуудалд харьцангуй өөдрөг үзлээр хандаж байгаа. Энэ талаар эдийн засагч, МУИС-ийн Эдийн засгийн сургуулийн багш, доктор Ч.Хашчулуунтай ярилцлаа.
-Монгол Улсын эдийн засаг хүнд байдалд орсон хэмээн хэн хүнгүй л ярьж байна. Хамгийн гол шалтгаан нь Засгийн газар Оюу толгойн удирдлагуудтай хэл амаа ололцоогүйгээс ийм байдалд хүрлээ гэх хүн ч олон байна. Таны хувьд үүнд ямар байр суурьтай байна?
-Манай улсын эдийн засаг хүнд байгаа нь үнэн. Үүнд хэд хэдэн шалтгаан бий. Тодруулбал Засгийн газраас үл хамаарсан гадаадын зах зээлийн эрдэс баялгийн үнийн өөрчлөлт ихээхэн нөлөөлж байгаа. Ер нь уул уурхайд түшиглэсэн эдийн засагт мөчлөгийн асуудал гарч ирдэг. Өөрөөр хэлбэл үнэ өсдөг, буурдаг үе байдаг. Одоо дэлхийн зах зээл дээр нүүрсний үнэ буурчихаад байна. Тэр утгаараа нүүрснээс олох орлого маань эрс буурч, төсөвт орох орлого ч багаслаа.
Нөгөө нэг шалтгаан нь манай дотоодын нөхцөл байдлаас шалтгаалж байна. Монгол Улсын гол зах зээл болох БНХАУ-ын хэрэглээ сүүлийн жилүүдэд өсч байгаа. Гэвч манай нүүрсний нийлүүлэлт муу байгаа нь дэд бүтэц, тээвэр ложистик муу байгаатай холбоотой. Нүүрс нь бусад эрдэс баялагтай харьцуулахад үнэ бага ч тээврийн зардал нь маш их байгаа нь нийлүүлэлт буурахад гол нөлөө үзүүлсэн. Уг нь төмөр замаар нүүрсээ тээвэрлэх талаар олон жил ярьсан ч цаг хугацаа алдсаар л байна.
Манай улсын эдийн засагт сөргөөр нөлөөлж буй өөр нэг хүчин зүйл нь өнгөрсөн оны сүүлээс энэ он дамжин гадаадын хөрөнгө оруулалт эрс буурч байгаа явдал. Үүнд 2012 оны тавдугаар сард Стратегийн салбарт гадаадын хөрөнгө оруулалтыг зохицуулах тухай хуулийг маш богино хугацаанд гаргаж ирсэн явдал. Энэ хуулийн дүрэм журам нь батлагдаагүй жил гаруй хугацаа өнгөрсөн. Дүрэм журамгүй хуулийг хэрэгжүүлэх ямар ч боломжгүй. Өөрөөр хэлбэл хөрөнгө оруулалт хийе гэсэн ч тэр хуулийг харахаас өөр аргагүй болсон.
Хэрвээ бизнес эрхлэгчдэд татаас өгөөд сургачихвал татаас авахгүй л бол бараа бүтээгдэхүүнийхээ үнийг нэмэх гээд шахалт үзүүлэх болно. Тэр болгонд нь төр өгөөд байвал татвар төлөгчдийн мөнгөөр бизнес эрхлэгчдийг тэтгэдэг хэлбэр болж хувирна.
Мөн Засгийн газрын шийдвэрүүд өөрчлөгдөөд, өмнөх зөвшөөрлүүд цуцлагдахаар хөрөнгө оруулагчдад эрсдэл улам нэмэгддэг. Тодорхой бус байдал бий болж, хөрөнгөө татчихдаг. Манай улсад яг ийм байдлаар хөрөнгө оруулалтаа татсан тоо баримт их байна. Үүнийг батлах ганцхан тоо хэлэхэд гадаадын хөрөнгө оруулалт нэг жилийн хугацаанд 40-50 хувиар буурсан үзүүлэлт гарсан байна лээ.
-Оюу толгойд үүссэн асуудлыг юу гэж бодож байна вэ?
-Оюу толгойн төсөл нэг, хоёрдугаар ээлжтэй. Нэгдүгээр ээлжийн хөрөнгө оруулалт хийгдээд ил уурхайгаас олборлолт эхэлснийг хүн болгон мэдэж байгаа. Харин гүний уурхайн хөрөнгө оруулалтын асуудал бүтэн жилийн хугацаанд шийдэгдэлгүй байсаар өдий хүрлээ. Үүнээс болж орж ирэх байсан хөрөнгө оруулалт энэ ондоо багтаж орж ирэх үү, үгүй юу гэдэг нь тодорхойгүй байна.
Оюу толгойн хөрөнгө оруулалт төлөвлөгөөний дагуу явагдсан тохиолдолд манай зах зээлд жилд 6-7 тэрбум ам.доллар орж ирэх юм. Энэ хөрөнгө оруулалтын хэмжээгээр эдийн засаг тэлж, ажлын байр нэмэгдэх учиртай. Өөрөөр хэлбэл Оюу толгойн ханган нийлүүлэгч 1500 аж ахуйн нэгж байдаг. Тэдгээр аж ахуйн нэгжийн үйл ажиллагаа хэвийн явагдах юм.
Дээрээс нь Оюу толгой төслийн үнэлгээнээс харахад манай улсын ашиг олох том хэсэг нь гүний уурхайд байгаа. Тийм учраас газрын гүнд байгаа ордоо ашиглахгүй юм бол нийт ашиг нь гуравны хоёроор багасах жишээтэй. Тэгэхээр аль болох хугацаа алдалгүйгээр ашиглах нь зүйтэй. Эс тэгвэл манай улсад орж ирэх гадаадын хөрөнгө оруулалт буурсаар, үйлдвэрлэл үйлчилгээний хэмжээ багасах, төсвийн орлого бүрдэхгүй байх, ажилгүйдэл нэмэгдэх гэх мэт сөрөг талууд гарч ирнэ.
Хөрөнгө оруулалтыг зөвхөн энэ жилд орж ирэх валют гэдэг утгаар нь үзэх биш, цаашид шинэ үйлдвэр, уурхайнууд баригдана гэдэг үүднээс нь харах хэрэгтэй. Өнгөрсөн онд гадаадын хөрөнгө оруулалт ДНБ-ий 50 гаруй хувьтай тэнцэж байсан. Энэ бол маш өндөр үзүүлэлт. Энэ үзүүлэлтээ алдахаар л эдийн засгийн үзүүлэлт дагаад буурдгийг энэ жил харууллаа.
-Оюу толгойн ил уурхай эхэлсэн ч хөрөнгө оруулалтын асуудлаас болж маш олон ажил нь зогсонги байдалтай байна. Тэгэхээр энэ асуудлыг хэрхэн шийдвэрлэвэл зүгээр вэ?
-Оюу толгой бол дэлхийд томд тооцогдох Монгол уурхай. Тэр ч утгаараа манай Засгийн газар 34 хувийг нь эзэлж байгаа. Тиймээс аль болох үйл ажиллагааг нь хурдан эрчимтэй эхлүүлж, авах ёстой татвараа, өөрт оногдох ашгаа авахыг хичээж байгаа байх.
Ер нь Оюу толгойн төсөл гээд аливаа ажлыг улстөржүүлж болохгүй. Энэ том орд газрыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулахаас урьтаж, улстөржүүлж нэр хүнд олох гэсэн хүмүүс байна. Зарим удирдах албан тушаалтнууд энэ тал дээр буруу зөрүү дуугарч, сүүлдээ түүнийгээ залруулах, зарим нэг нь ажлаасаа халагдах жишээтэй байна. Тэгэхээр эхнээсээ энэ асуудалд улстөргүйгээр, эдийн засгийн утгаар нь хандах хэрэгтэй.
Энэ бол хамтарсан үйлдвэр учраас хөрөнгө оруулагчтайгаа аль болох нэгдсэн ойлголтод хүрэх нь хамгийн чухал. 100 хувь манай Засгийн газрын хүссэнээр болохгүй гэдгийг харгалзан үзэх ёстой. Нөгөө талаасаа 100 хувь хөрөнгө оруулагчдын шаардлагаар явахгүй. Энэ хоёрын балансыг л барих хэрэгтэй.
-“Рио Тинто” компани Оюу толгойн ордын бүх баялгийг, тус компанийн өөрийн хөрөнгөтэй хамт гадаадын нэр бүхий 10 гаруй банк санхүүгийн байгууллагад барьцаанд тавиад мөнгө зээлэх гэж байна гээд зарим улстөрч эсэргүүцээд байгаа?
-Төслийн санхүүжилтийг банк, банк бус санхүүгийн байгууллагаас мөнгө босгож олдог. Дэлхийд байдаг ганц зарчим нь банкууд ямар ч барьцаагүйгээр зээл олгохгүй. Барьцаагүй зээл гэдэг бичил санхүүд л байдаг байх. Өөрөөр хэлбэл 300 мянган төгрөгийг буцаж ирэх ирэхгүй нь тодорхойгүй ч итгэлээр олгодог.
Харин томоохон хөрөнгө оруулалтын төсөл дээр манай дотоодын банк, санхүүгийн байгууллагууд ч гэсэн барьцаа хөрөнгө шаарддаг биз дээ.
Тиймээс Оюу толгойн энэ асуудал дээр тэмээ гэхээр ямаа гээд бусдаас өөр юм яриад суугаад байж болохгүй. Монгол Улс 100 хувь энэ төслийг хэрэгжүүлэх гээд гадаад зах зээл дээр очвол яг л адилхан нөхцөл тулгах байсан.
Ерөнхий сайд хамгийн түрүүнд өмнөд хөршийг зорих байсан юм.
-2013 оны төсвийн орлого жилийн дүнгээр 1.5 их наяд төгрөгөөр тасалдаж болзошгүй гэсэн тооцоо гарсан. Үүнд мэдээж нүүрснээс олох орлого эрс буурсан нь голлох нөлөө үзүүлж байгаа. Гэтэл манай худалдан авагчийн хэрэглээ буураагүй байдаг?
-Манай улсын гол зах зээл бол өмнөд хөрш. Харин гол өрсөлдөгч маань хойд хөрш болоод байна. Энэ оны эхний найман сарын байдлаар Оросын нүүрсний экспорт өнгөрсөн оны мөн үетэй харьцуулахад 12.4 хувиар, коксжих нүүрсний экспорт 73.8 хувиар өсч, 14.4 сая тонн болсон байна.
ОХУ-ын хувьд Европын нүүрсний зах зээлийн 30 хувь, Ази-Номхон далайн бүс нутгийн орнуудын таван хувийг хангадаг маш том зах зээлтэй орон. Тус улсад далайн тээвэр, төмөр зам гээд аль аль нь байгаа. Гэтэл манайд аль аль нь байхгүй, шороо бужигнуулж машинаар зөөхөөс хэтрэхгүй байна шүү дээ.
Манайх түүхээсээ болж өмнөд хөршдөө дургүй байдаг. Гэхдээ манайхаас гарч буй нүүрс, төмрийн хүдэр, арьс шир гэх мэт түүхий эд борлогдох зах зээлтэй байна гэдэг нь авууштай зүйл.
Тиймээс гол худалдан авагчтайгаа харилцаагаа маш сайн хөгжүүлж, магадгүй зах зээлийнх нь баталгааг гаргаж өгөх хэрэгтэй. Дээрээс нь манайх гуравдагч зах зээлийн гүүр болж өгөх учраас транзит тээврийнхээ асуудлыг анхнаасаа сайн ярьж хэлэлцээрээ хийх хэрэгтэй. Энэ мэт төрийн түвшний ажил хийгдээгүйгээс манай хувийн хэвшлийнхэн нэг юм гаргах гээд л зүтгээд байдаг ч болж өгөхгүй байна.
-Ерөнхий сайд Н.Алтанхуяг энэ сард өмнөд хөршийг зорьж, эдийн засгийн хамтын ажиллагааны талаар ярина гэж байсан?
-Ерөнхий сайд хамгийн түрүүнд БНХАУ-ыг зорих байсан юм. Бид хэрвээ Хятад улстайгаа эртхэн ярилцаад бүх юмаа тохирсон бол нүүрсний худалдаан дээр ямар нэгэн асуудал гарахгүй байсан болов уу.
ОХУ-ын төрийн тэргүүнүүд БНХАУ-д очиж борлуулалтынхаа том том гэрээнүүдийг байгуулан ажиллаж байна. Үүний үр дүнд ОХУ-ын бараа Хятадын зах зээл дээр маш их борлуулалттай байгаа. Гэтэл манайх 200 км-ын зайд байгаа нүүрсээ борлуулж чадахгүй байгаа нь нэг талаасаа төрийн дээд түвшний харилцаа муу байгаагийн шинж.
Манай зах зээл даралт нь ихэсдэг хүн шиг болчихож.
-Шинэчлэлийн Засгийн газраас үнийн өсөлтийн эсрэг үйлдвэрлэгч, импортлогч нарт санхүүгийн дэмжлэг үзүүлсэн. Энэ нь хэр зөв зүйтэй алхам болсон бэ?
-Үнийг тогтворжуулах санаа нь зөв байсан гэх хүн олон байдаг. Би үүнтэй санал нэгддэг. Гэхдээ өргөн утгаар нь авч үзэхэд энэ ажилд 700 тэрбум төгрөг гаргаад инфляцийг найман хувьдаа барина гэж байсан. Гэтэл оны төгсгөл гэхэд үнийн өсөлт аль хэдийнэ хоёр оронтой тоонд шилжиж байх шиг байна. Тэгэхээр анхны зорилго, хийж хэрэгжүүлсэн арга хэмжээ, үр дүн гурвыг харьцуулахад маш зөрүүтэй байгаа биз. Өөрөөр хэлбэл шинэчлэлийн Засгийн газрын үнэ тогтворжуулах хөтөлбөр үр дүнгүй ажил боллоо гэж дүгнэхэд хүрч байна.
Харин ч бүр сөрөг нөлөө үзүүлэх хандлагатай болж байна. 700 тэрбум төгрөгийг зах зээлд нийлүүлснээр валютын ханш чангарч, өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнэ хөөрөгдөх үндэслэл боллоо шүү дээ.
-Үнэ тогтворжуулах арга хэмжээний хүрээнд инфляцийг барьж чадсангүй. Дээрээс нь зах зээлд сөрөг үр дагавар авч ирлээ гэж байна. Үүнийг тодорхой тайлбарлавал?
-Хэдийгээр Засгийн газар, Монголбанкнаас үнийн өсөлт бага байна гэж мэдээлж байгаа ч бодит байдал дээр өөр байгаа шүү дээ. Ер нь зах зээлийн үйл ажиллагаанд төр орж, бүх зүйлийг зохицуулна гэж байхгүй. Энэ үзэл баримтлал маш аюултай гэдэг нь тодорхой болж ирлээ.
Засгийн газраас авч хэрэгжүүлсэн үнэ тогтворжуулах хөтөлбөрөөс үзэхэд дандаа зах зээлийн горимоос гадуур, социализмын гэмээр хүчээр хийж байгаа аргууд их байна. Энэ нь эрүүл зах зээлийг гажуудуулдаг. Яг энэ байдлаараа цаашаа явах юм бол төрөөс улам их татаас өгөх шаардлагатай болно. Нэг зүйрлэл хэлье л дээ.
Даралт нь байнгын өсөлттэй байдаг хүн эм уухгүйгээр удаан байж чаддаггүй. Эм уухгүй л бол даралт нь ихсээд байдаг. Хэрвээ бизнес эрхлэгчдэд татаас өгөөд сургачихвал татаас авахгүй л бол бараа бүтээгдэхүүнийхээ үнийг нэмэх гээд шахалт үзүүлэх болно. Тэр болгонд нь төр өгөөд байвал татвар төлөгчдийн мөнгөөр бизнес эрхлэгчдийг тэтгэдэг хэлбэр болж хувирна.
Тиймээс эдийн засагт ийм байдлаар их хэмжээний мөнгө нийлүүлэхээс аль болохоор болгоомжлох хэрэгтэй.
-Засгийн газрын зүгээс шатахууны үнийг нэмэхгүй гэж мэдээлж байсан. Гэтэл зарим компаниуд шатахууныхаа жижиглэнгийн үнийг нэмээд эхэлчихлээ?
-Энэ бол зах зээлийг захиргаадалтын аргаар шийдвэрлэж болдогүй юм аа гэдгийг л харуулж байгаа юм. Төрөөс нефть импортлогчдод татаас өгснөөр тодорхой хэмжээнд үнийг барьж болох ч валютын ханш өсөх, нефтийн бүтээгдэхүүний үнэ ОХУ-ын хил дээр өсөх юм бол манайх яаж ч хичээгээд үнийг нь барьж дийлэхгүй.
-Нөгөө талаасаа бараа бүтээгдэхүүний үнэ өсөхөөр ард иргэдийн амьдрал хэцүүдэх гээд байдаг?
-Хамгийн гол нь зах зээлээ эрүүл байлгахад төр анхаарлаа хандуулах ёстой. Өөрөөр хэлбэл чөлөөт өрсөлдөөний зарчмаар л үйл ажиллагаагаа явуулах ёстой.
Үнийн өсөлтийн эсрэг төрөөс авах арга хэмжээ нь валютын ханшийг тогтворуулах байж болох юм. Нэг үе бодвол өнөөдөр валютын ханшийн өсөлт харьцангүй буурлаа. Гэхдээ энэ эцсийн зогсоол уу гэдгийг хэн ч хэлж мэдэхгүй.
Ерөнхий сайд Япон улсад айлчлах үеэрээ “Самурай” бонд босгохоор болсон тухай мэдээлэл тарсан. Энэ валют тийм ч хурдан хугацаанд орж ирэхгүй гэдгийг харгалзан үзэх хэрэгтэй. Валютын тогтвортой байдлыг хангахад гадаадын хөрөнгө оруулалт чухал.
-Засгийн газрын зүгээс гадаадын хөрөнгө оруулагчдыг татах зорилгоор хэд хэдэн хуулийн төсөл боловсруулж, УИХ-д өргөн барьсан. Хамгийн эхэнд Хөрөнгө оруулалтын тухай хуулийг өлгийдөн авлаа. Энэ хэрхэн нөлөөлөх бол?
-Тийм ээ. Энэ бол хөрөнгө оруулагчдыг татах эхний алхам. Энэ хууль хөрөнгө оруулагчдад эерэг нөлөө үзүүлж болох ч биднээс шалтгаалах олон зүйл бий. Өнгөрсөн жилийнх шиг дагаж мөрдөх дүрэм журам нь гарахгүй бол бас л хөрөнгө оруулагчдад хүлээлт үүсгэх болно.
Хоёрдугаарт гадаадын хөрөнгө оруулалтыг татахдаа Мьянмар, Вьетнам зэрэг улстай өрсөлдөж байгаа. Тухайн улсуудад татвараас хөнгөлөх чөлөөлөх арга хэмжээ авдаг. Манайд бол хөрөнгө оруулагчдыг татвараас чөлөөлнө гэж байхгүй. Тэгэхээр хөрөнгө оруулагчдыг юугаараа татах вэ гэхээр нэгдүгээрт хөрөнгө оруулалтын тогтвортой байдал, хоёрдугаарт хүнд суртал байхгүй, Засгийн газрын шийдвэр нь тэр бүр өөрчлөгдөөд байхгүй гэх мэт эерэг хүлээлтүүдийг бий болгож авч ирэх хэрэгтэй.
Монгол Улсад өнөөдрийг хүртэл Хөгжлийн бодлогын хууль гэж батлагдаагүй. Өөрөөр хэлбэл манай улс хаашаа яаж хөгжих гээд байгаа нь тодорхой бус байдаг. Тэгэхээр ядаж албан ёсны хөгжлийн бодлогоо хүнд харуулах ёстой. Мөнгө зээлэхдээ ч мөн адил хаана юу хийх гэж байгаа талаараа тооцоо судалгаагаа танилцуулах шаардлагатай.
Манай улс хөрөнгө оруулагчдад тийм ч сайхан нэр хүндтэй улс биш болсон. Тиймээс энэ муу нэрээ арилгахын тулд янз янзын улстөржсөн шийдвэрүүдээ болих хэрэгтэй. Мөн манайд өнөө маргаашгүй хөрөнгө оруулалт хийх гэж байгаа нөхөд бол одоогийн хөрөнгө оруулагчидтайгаа ямар харилцаатай байна вэ гэдгийг хардаг. Өөрөөр хэлбэл манайх одоо Оюу толгойн хөрөнгө оруулагчтайгаа хэрхэн харилцаж байгааг дэлхийн томоохон хөрөнгө оруулагчид харж суугаа.
Тийм ч учраас одоо хамтран ажиллаж байгаа хөрөнгө оруулагчдаа ад үзээд, хөөж туугаад байх нь тийм ч зөв зүйтэй алхам биш гэдгийг санах хэрэгтэй.
-Гадаадын хөрөнгө оруулалт, уул уурхайгүйгээр Монголын эдийн засгийг хэрхэн төсөөлж байна вэ?
-2003 онд манай улсад уул уурхай нэг их хөгжөөгүй байсан. Үндсэндээ “Эрдэнэт”-ээс өөр томоохон уурхай байгаагүй. Тухайн үед манай ДНБ одоогийноос 10 дахин бага байлаа. Төсвийн хөрөнгө оруулалт 40 тэрбум байсан. Одоо дөрвөн их наяд болсон. Дундаж цалингийн хэмжээ 30 мянган төгрөг, экспортын хэмжээ 600 сая орчим доллар байсан. Одоо дөрвөн тэрбум ам.доллар болчихоод байна.
Нэг хүнд ногдох ДНБ 385 ам.доллар байсан. Одоо 3500 болсон. Эдийн засаг ингэж суга өсөхөд уул уурхай, гадаадын хөрөнгө оруулалт чухал нөлөө үзүүлсэн. Бид уул уурхайгаа ашиглаагүй, хөрөнгө оруулагчид хэрэггүй гээд малаа маллаад явж байсан бол ямар бяцхан эдийн засагтай орон байсан нь миний хэлсэн харьцуулалтаас харагдаж байгаа байх.
Тэгэхээр ийм байдалд орохгүй, одоо байгаа түвшиндээ санаа амар суухгүйгээр хүн амынхаа эрэлт хэрэгцээг хангах, цалин орлогыг нэмэгдүүлэх, хотуудаа хөгжүүлэх гэх мэт маш олон зүйл байна. Үүнийг хийхийн тулд уул уурхайгаа ашиглах л хэрэгтэй.
Өөрөөр хэлбэл бид нүүрс, төмрийн хүдрээ ашиглахгүйгээр хав дараад суугаад байх юм бол манай хойч үе ядуу буурай орнуудын эгнээнд л орно. Тиймээс одоо байгаа юмаа үр дүнтэй ашиглаад хойч үедээ гэрэлт ирээдүйг л бий болгох нь өнөөгийн бидний гол үүрэг.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглахдаа эх сурвалжаа (ikon.mn) заавал дурдах ёстойг анхаарна уу!