"Сэтгэл зүйн боловсролын нийгмийн ач холбогдол" сэдэвт эрдэм шинжилгээний хурал Төв номын сангийн хурлын танхимд өчигдөр зохион байгуулагдав.
Энэ үеэр “Монголчуудын амьдралын чанарт нөлөөлөх зарим хүчин зүйлсийн судалгаа”-ны үр дүнг Хүмүүнлэгийн Ухааны Их Сургууль (ХУИС)-ийн Сэтгэл судлалын тэнхимийн багш А.Эрхэс дараах байдлаар танилцуулав.
Амьдралын чанарын судалгаанд тулгуурлан тухайн улс орны нийгэм, эдийн засаг төдийгүй ард түмний сэтгэл зүйн сайн сайхан байдлыг тодорхойлдог.
Дэлхийн Эрүүл Мэндийн Байгууллага (ДЭМБ)-аас амьдралын чанарыг тодорхойлох богино хэмжээний асуумжийг боловсруулсан байдаг. Энэхүү асуумж нь амьдралын чанарын хүчин зүйлсийг бие, сэтгэл зүйн эрүүл мэнд, нийгмийн харилцаа, хүрээлэн буй орчин гэсэн хүчин зүйлсэд тулгуурлан судалдаг юм байна.
Манай улсад ч энэ төрлийн томоохон судалгаануудыг хийсэн.
Тэдгээр судалгааны ажлаас “Монголчуудын амьдралын чанарт нөлөөлөх зарим хүчин зүйлсийн судалгаа” нь юугаараа ялгаатай, шинэлэг талтай вэ гэвэл:
Амьдралын чанарын хүчин зүйлсийг сэтгэл зүйтэй холбон судалсан. Өмнөх судалгаанууд нь
Судалгааны хүрээнд сэтгэл зүйн гурван төрлийн тест болон нэмэлт ерөнхий мэдээллийг тодруулах асуумжийг авсан.
20-80 насны 300 хүнийг судалгаанд хамруулсан. Оролцогчдыг хүйсээр нь авч үзвэл
Бакалавр, магистр, бүрэн дунд боловсролтой хүмүүс дийлэнх хувийг эзэлж байна. Мөн гэрлэсэн, хамтран амьдрагчтай, хосын харилцаатай, ганц бие гэх мэт бүх төрлийн төлөөллийг оролцуулсан.
Судалгаанд оролцогчдын 79 хувь нь тодорхой мэргэжил эзэмшсэн бол 21 хувь нь мэргэжил эзэмшээгүй хүмүүс байна.
Мөн амьдралын чанартай хамааралтай чухал хүчин зүйл гэж үзсэн тул тогтмол хэрэглэдэг мансууруулах бодис болон эмийн хэрэглээг асуусан. Авууштай тал нь судалгаанд оролцогчдын
Эмийн хэрэглээний тухайд:
Монголчуудын дийлэнх хувь нь толгойн эм болон даралтын эмийг хэрэглэдэг нь ажиглагдсан.
Амьдралын чанарын гол үзүүлэлтийг стандарт дундаж оноотой харьцуулсан шинжилгээг хийлээ. Тестийн үнэлгээгээр
Дээр дурдсанчлан дундаж утгуудаа бусад улс орны дундаж утгатай харьцуулахад:
Хятад улсын дундаж утгатай ойролцоо түвшин ажиглагдсан. Харин Өмнөд Солонгос, АНУ-тай харьцуулахад дундаж утга арай доогуур түвшинд байна.
Орлого, нас, ам бүлийн тоо болон боловсролын түвшин гэх мэтчилэн ерөнхий мэдээлэлд харилцан хамаарлын шинжилгээ хийхэд нас болон боловсролын түвшинд эерэг багахан хэмжээний хамааралтай нь ажиглагдаж байгаа. Нас ахих эсвэл боловсролын түвшин нэмэгдэх тусам амьдралын чанар бага зэрэг дээшилдэг болох нь харагдлаа.
Боловсролын түвшин хүмүүсийн амьдралын чанарт хэрхэн нөлөөлж байгааг судлахад:
Мэргэжил эзэмшсэн эсэх нь тухайн хүний амьдралын чанарт нөлөөлж байна уу гэдгийг үнэлэхэд:
Тодруулбал биеийн эрүүл мэндэд боловсрол эзэмшсэн эсэх нь 42 хувийн нөлөөтэй. Хүрээлэн буй орчинд мэргэжил эзэмшсэн эсэх нь 44.2 хувийн нөлөөг үзүүлдэг юм байна.
Биеийн эрүүл мэндэд тогтмол хэрэглэдэг мансууруулах бодисын хэрэглээ нь 6.6 хувь, сэтгэл зүйн эрүүл мэндэд 5.7 хувийн, нийгмийн харилцаанд 7.8 хувийн, хүрээлэн буй орчинд 11.3 хувийн нөлөөг үзүүлж байгаа нь харагдсан.
Хүний ганцаардлын түвшин нэг оноогоор нэмэгдэхэд
Харин боловсролын түвшин нэг нэгжээр нэмэгдэхэд биеийн эрүүл мэнд 3.6 нэгжээр нэмэгдэх боломжтой нь харагдаж байна.
Боловсролын түвшин сэтгэл зүйн эрүүл мэндийг 3.7 нэгжээр нэмэгдүүлж байна. Өөрөөр хэлбэл эерэг үр дүн харагдсан.
Нийгмийн харилцаанд гурван төрлийн ач холбогдолтой загвар байна.
Судалгааны үр дүнг дүгнэвэл монголчуудын амьдралын чанар буюу биеийн эрүүл мэнд, сэтгэл зүйн эрүүл мэнд, хүрээлэн буй орчин зэрэг хүчин зүйлс олон улсын дундажтай харьцуулахад арай доогуур түвшинд байна.
Боловсролын түвшин амьдралын чанарт эерэг нөлөө үзүүлдэг.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглах хориотой ба зөвхөн зөвшилцсөн тохиолдолд эх сурвалжийг (ikon.mn) дурдах замаар ашиглах ёстойг анхаарна уу!
28 СЭТГЭГДЭЛТЭЙ
|