Засгийн газраас мега төслүүдээ хөдөлгөе гэх нэрийн дор 2024 оны улсын төсвийг гурван их наяд төгрөгөөр тодотгож, зарим хуульд өөрчлөлт оруулахаар төслүүдээ Улсын Их Хурал(УИХ)-д наймдугаар сарын 12-нд өргөн бариад буй.
Үүнийг УИХ яаралтай горимоор хэлэлцэж байгаа юм.
Хүн бүрийн анхаарвал зохих төсвийн тодотголын талаар Эдийн засгийн сэтгүүлчдийн клубээс санаачлан Сангийн яам, Төсвийн тогтвортой байдлын зөвлөл, эдийн засагчдыг оролцуулсан хэлэлцүүлгийг өнөөдөр Монголын Банкны Холбооны байранд зохион байгуулсан юм.
Энэ дурдагдсан онцлох санааг түүвэрлэн хүргэе.
Төсвийн тогтвортой байдлын зөвлөлийн тэргүүн, эдийн засагч Н.Энхбаяр: Төсвийг ярихдаа хөгжлийн бодлогын асуудлыг оруулж ирсэн. Уг нь Хөгжлийн бодлого төлөвлөлтийн тухай хуулиараа эхлээд таван жилийн үндсэн чиглэлдээ суух ёстой. Түүний ард Улсын хөрөнгө оруулалтын хөтөлбөр гэж бий. Эх үүсвэрээр нь ангилаад шаардагдах мөнгөн дүнг тавьсан байгаа. Одоо яригдаж байгаа асуудлууд үүнд байх ёстой. Цахилгаан станц, төмөр зам зэрэг нь дунд хугацааны хөгжлийн бодлогын асуудал. Хэрэв хөгжлийн бодлогоо өөрчлөх гэж байгаа бол түүнийгээ эхлээд ярих ёстой. Хуульд богино, дунд, урт хугацааны хөгжлийн бодлогыг УИХ тодорхойлно гэж заасан. Ийм замаар явах ёстой.
Өргөн баригдсан тодотгол нь хөгжлийн бодлого гэдгийг бүрэн ойлгоогүй байна. Мөн Төсвийн тухай хуульд төсвийг өргөн барихдаа олон нийтийн хэлэлцүүлэг зохион байгуулна гэж заасан. Төсвийн тогтвортой байдлын зөвлөл энэ бүх тоон мэдээллийг өргөн барьсных нь дараа авсан. Гурван боть номыг манай УИХ-ын гишүүд 14 хоногийн дотор уншаад, ойлгоод санал дүгнэлтээ өгнө гэдэг бол үндсэндээ боломжгүй.
"Монгол Улсын эдийн засаг мөчлөгтэй, тэнцвэрийн динамикт гадаад хүчин зүйл маш нөлөөтэй" гэдэгтэй олон судлаач санал нэгддэг. Гэвч үүнийг тооцолгүйгээр төсвийн хүрээний мэдэгдлийн үзүүлэлтийг харахад өсөлтийг тогтвортой гэчихсэн. Эдийн засгийн өсөлтийг тооцвол 6-8 хувь гээд. Гэтэл судлаачид үүн дээр өөр байр суурьтай байгаа. Эдийн засаг 6 хувь өсөх үү, 8 хувь өсөх үү гэдгийг манай эдийн засаг өөрөө шийдэх бололцоогүй. Сүүлийн 20 жилийн хугацаанд бид гурван удаа уналтад орсон.
Бүтээн байгуулалт өсөхөөр энэ нь 26 биш 30-40 хувиар өснө. Орлогын өсөлт үүнийг гүйцэхгүй бол ирэх жил манай худалдааны тэнцэл эн тэнцэж, 2026 онд хасах руу орж магадгүй. Энэ байдлыг бодолцож, бүтэн зургаар нь харж ярих ёстой.
Эдийн засагч Г.Бумчимэг: Төсөв нэлээд өндөр хувиар нэмэгдсэн. 10 гаруй хувьтай өссөн нь оны эхний хагас жилийн төсвийн гүйцэтгэл өндөр байсантай холбоотой болов уу гэж харж байна. Гэхдээ төлөвлөгдөөгүй зардал их орж ирсэн нь ирэх онуудад эдийн засагт эрсдэл хуримтлуулах байх. Хөрөнгө оруулалтын зардал 1.7 их наяд, урсгал зардал 1.2 их наяд төгрөгөөр нэмэгдсэн. Томоохон төслүүдээс гадна урсгал зардал нэмэгдэх нь гэж ойлгосон. Урсгал зардлыг ингэж нэмэх нь одоогийн нөхцөлд зөв үү.
65 их наяд төгрөгийг улсын төсөв, төр-хувийн хэвшлийн түншлэлээр, 55 их наяд нь хаанаас санхүүжигдэх нь тодорхойгүй. Өрийг таазанд нь хүргэнэ гэвэл 20 их наяд, тэгэхээр 35 их наяд нь хувийн хэвшлээс дангаараа санхүүжигдэх мэт ойлгогдсон. Энэ бол өндөр дүн.
Үйл ажиллагааны хөтөлбөрөө нэлээд өөдрөг, том тоогоор оруулаад ирдэг. Гэтэл тэр бүх хөтөлбөр нь хэрэгжих боломжтой эсэх нь эргэлзээтэй.
Сангийн яамны Санхүү, төсвийн судалгааны газрын дарга Г.Золбоо: Төсөв гурван их наяд төгрөгөөр нэмэгдэж байгаагийн гол шалтгаан нь гадаад зээлийн ашиглалтыг нэмье гэж байгаа. Манай улс гадаад зээлийн ашиглалтыг хангалттай сайн байлгаагүйгээс төслүүдийн үр ашиг муулах, хойшлох үр дагавар бий болдог. Тиймээс нэг их наяд төгрөгөөр гадаад зээлийн ашиглалтыг нэмье гэж байгаа.
Урсгал зардал нэмэгдсэн хамгийн гол зүйл нь нийслэлийн газар чөлөөлөлт. Сэлбэ сэргэлтийн бүтээн байгуулалтад зориулж 600 орчим тэрбум төгрөгөөр газар чөлөөлнө. Мөн эрчим хүчний шилжилт, шинэчлэлтэд 131 тэрбум төгрөг суусан. Цагаан алт, хөдөө аж ахуйн татаас гэхчлэн нэн шаардлагатай, өвлийг давахад шаардлагатай, стратегийн бүтээгдэхүүн авахад зарим нэг төрлийн татаас нэмэгдсэн.
Доктор В.Данаасүрэн: Төслийн менежмент талаас нь яримаар байна. Санхүүжүүлэх мөнгө нь ороод ирэхэд түүнийг яаж захиран зарцуулаад, зорьсон үр дүндээ яаж хүрэх вэ гэдэгт төслийн менежмент дээрээ сайн ажиллаж чадахгүй байх шиг санагдаж байна. Мөнгийг хамгийн үр ашигтайгаар, бодит үр дүнд хүрэхийн тулд захиран зарцуулахдаа сонгон шалгаруулалтаасаа эхлээд хамгийн сайн, чанартай нь шалгарч чадсан уу, явцын үнэлгээ хийж байна уу, үнэлгээ хийх явцад алдаа гарвал залруулга хийгээд төсөл үр ашигтай дуусах боломжоор хангаж байгаа юу гэдэгт анхаарах хэрэгтэй.
Төслийн удирдлага гэдэг зүйлийг сайтар ойлгож, явцын болон үр дүнгийн хяналтыг сайн тавиад, төсөл хэрэгжсэний дараа үр нөлөөний шинжилгээ гэж хийх ёстой ч манайд хийгддэггүй. Мөнгө авлаа, зарцууллаа, боллоо гэсэн хандлагаар хяналт сул байхаар зээлийн ашиглалт үнэхээр үр дүнд хүрэв үү гэдэгт асуултын тэмдэг үлддэг.
Сангийн яамны Санхүүгийн бодлогын хэлтсийн дарга Л.Сонор: Олон нийтэд байгаа буруу ойлголт нь хэмжээгүй их зээл авах гэж байна гэдэг асуудал. Энэ нь өрийн таазаараа хязгаарлагдана. Оруулж ирж байгаа шинэчлэлээрээ өрийн сахилга батаа сайжруулах хоёр том заалт оруулсан.
Нэгдүгээрт Засгийн газрын өрийг өнөөгийн үнэ цэнээр тооцдог байсан аргачлалыг нэрлэснээр нь тооцдог болно. Өрийн тааз 60 хувьдаа хэвээрээ бөгөөд түүнээс дээшээ нэмэхгүй. 2023 оны эцэст манай өрийн өнөөгийн үнэ цэнээрх үлдэгдэл дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 39 хувьд байсан бол нэрлэсэн дүнгээрээ 44 хувь болно. Бид энэ өөрчлөлтөөр өр үүсгэж болох орон зайгаа хумьсан. Өмнө нь 20 хувьтай тэнцэх хэмжээний өр үүсгэх боломжтой байсан бол 15 хувь болгож багасгана.
Хоёрдугаарт Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хууль дээр суурь тэнцэл 2 хувийн ашигтай байх ёстой гэсэн хатуу заалт орж байна. Тэр 2 хувийн ашгаараа төсвөөс заавал өрийнхөө үндсэн төлбөрийг төлнө гэсэн хатуу заалт оруулсан. Өмнө нь орлого даваад өрийнхөө үндсэн төлбөрийг төлдөг байсан бол төсвөөс заавал төлөх ёстой гэж байгаа. Ирэх жил төсвөөс 550 сая орчим ам.долларыг авч, гадаад өрөө төлнө.
Д/д |
Төслийн нэр |
Хүрэх үр дүн |
---|---|---|
1. |
“Гашуунсухайт-Ганцмод”,“Ханги-Мандал”, "Шивээхүрэн-Сэхээ" хилийн боомтуудын хил дамнасан холболтын төмөр зам, ачаа тээврийн шилжүүлэн ачих терминал |
|
2. |
Тавантолгойн 450 МВт-ын дулааны цахилгаан станц |
|
3. |
Эрдэнэбүрэнгийн 90 МВт-ын усан цахилгаан станц |
|
4 |
Эгийн голын 310 МВт-ын усан цахилгаан станц |
|
5. |
Сэргээгдэх эрчим хүч ба тархмал эх үүсвэр |
|
6. |
Хэрлэн-Тооно, Орхон-Онги ус дамжуулах шугам |
Хэрлэн-Тооно усан цогцолбор:
Орхон-Онги усан цогцолбор:
|
7. |
Эрээнцав-Чойбалсан-Баруун Урт-Бичигт чиглэлийн босоо тэнхлэгийн авто зам |
|
8. |
Монгол, Францын хамтарсан уран, атомын цахилгаан станц |
|
9. |
Нүүрс-хими, Кокс-химийн цогцолбор |
Кокс-химийн үйлдвэр:
Алтанширээт ҮТП:
|
10. |
Зэс боловсруулах цогцолбор |
|
11. |
Гангийн үйлдвэр |
|
12. |
Газрын тос боловсруулах цогцолбор |
|
13. |
Оюу толгой төсөлд түшиглэсэн алт цэвэршүүлэх үйлдвэр |
|
14. |
Үндэсний хиймэл дагуул |
|
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглахдаа эх сурвалжаа (ikon.mn) заавал дурдах ёстойг анхаарна уу!