-Германы 32 жилийн түүхэнд гурван Ерөнхий сайд, манай улсын 25 жилийн түүхэнд 14 Ерөнхий сайд-
Ерөнхий сайд асан Сү.Батболдын үед эхэлсэн Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн санаачилсан “Эдийн засгийн чуулган”-ы өнөө жилийн хуралдааны үеэр анхаарал татсан мэдэгдэл хийсэн хүн бол Монгол Улсын Ерөнхийлөгч асан П.Очирбат гуай байв. Төрийн тогтвортой байдлын асуудлаар индрээс хэлсэн үгэндээ “Монгол Улс ардчилсан замаар урагшилж зах зээлийн эдийн засагт шилжсэнээс хойш 25 жил өнгөрөөд байна.
Гэтэл энэ хугацаанд бид 14 Ерөнхий сайдтай, мөн тооны Засгийн газар байгуулсан байна. Ийм байхад Монгол төрийн залгамж халаа, улс төрийн тогтвортой байдал, тогтвортой бодлого ярьж чадах уу” хэмээсэн нь анхаарал татах асуудлын нэг байв. Түүнчлэн, УИХ-ын гишүүн М.Батчимэг Монгол Улсад засаглалын хямрал нүүрлэчихээд байгааг хэвлэлд өгсөн ярилцлагадаа онцлон ярьсан юм. Тэрбээр, “Монголд төвлөрсөн гүйцэтгэх эрх мэдэл гэж хаана ч алга.
Ерөнхий сайд гүйцэтгэх засаглалын тэргүүн. Гэтэл парламентын засаглалтай орны Ерөнхий сайдад байдаг танхимын сайд нараа өөрөө томилж чөлөөлдөг хамгийн чухал эрх мэдэл манайд Ерөнхий сайдад биш, УИХ-д байдаг. Энэ бол Ерөнхий сайдыг ч биш, гүйцэтгэх засаглалын бүхэлд нь хариуцлагагүй болгож байгаа гол шалтгаан.
Нөгөө талд нь УИХ-ын гишүүдэд сайд нарыг томилгоогоор улс төр хийх, үндсэн ажлаа хийхгүй засгийг шантаажлах, Ерөнхий сайдыг барьцаалж хүссэн хүнээ тулгах, хүсээгүй хүнээ огцруулах боломжийг Үндсэн хууль өөрөө олгож байгаа хэрэг. Монголд сүүлийн 24 жилд өнөөдөр 14 дэх Ерөнхий сайд засаг барьж барьж байна. Хүнээр нь тоолбол энэ хугацаанд 12 хүн засаг барьсан байдаг. Нэг Ерөнхий сайдын дундаж хугацаа хоёр жил хүрэхгүй.
Сүүлийн хоёр жилийн хугацаанд гэхэд УИХ сайд, Ерөнхий сайдыг огцруулах асуудлыг нийт долоон удаа авч хэлэлцсэн байна. Ийм байхад тогтвортой байдал, урт хугацааны хөгжлийн бодлого ярих боломж бий юу” хэмээжээ. Гэтэл Англи Улс гэхэд 20 жилийн хугацаанд гуравхан удаа Ерөнхий сайдаа сольсон байна, цаана чинь. Германы 32 жилийн түүхэнд мөн л гуравхан Ерөнхий сайд байжээ. Ийм байж л улс хөгжих учиртай. 25 жил гэдэг хөгжиж буй орны хувьд асар их хугацаа.
Дөрвөн жилийн циклээр бодсон ч зургаан удаа төрөө сольж, зургаан Засгийн газрын том бодлого, мөрийн хөтөлбөр хэрэгжсэн байх цаг. Намуудын дунд хугацааны хөтөлбөр бүр ном дүрмээрээ дөрвөн жилдээ багтаад хэрэгждэг байсан бол багагүй олон асуудлаар шийдэл олчихсон байх цаг хугацаа өнгөрчээ. Гэтэл энэ хугацаанд 14 удаа засаг байгуулж төрөөрөө тогложээ. Нэг сайд нь нэг жил гаруйн хугацаанд л төр барьдаг байсан гэсэн үг.
М.Энхсайхан, Ц.Элбэгдорж, Ж.Наранцацралт, Р.Амаржаргал /Ж.Наранцацралт агсаныг огцорсны дараа Гадаад хэргийн сайд Н.Туяа найман хоног үүрэг гүйцэтгэгч Ерөнхий сайд байсныг тооцвол таван сайдтай байсан/ гэсэн дөрвөн сайд 1996-2000 оны Засгийн газрыг удирдаж байв.
Ардын намын Засгийн газрын үед хоёр удаа танхим бүрддэг бичигдээгүй хуультай. Ийм байхад Монгол Улс хөгжих боломж үнэндээ харагдахгүй байна. Эдгээр 14 сайдаас өнөөдрийг хүртэл сайн муугаараа дуудуулж яваа цөөнгүй хэсэг байхад сайд байсныг нь мартах шахам хүмүүс ч олон бий. Ардчиллын жилүүдэд Ерөнхий сайд П.Жасрай, Н.Энхбаяр нар л бүрэн эрхийн хугацаагаа дуустал дөрвөн жил засагласан байна.
М.Энхсайханы Засгийн газрын үед үнэ чөлөөлж байсан гэдгээр нь өнөөдөр түүнийг дурсдаг. М.Энхбаярын үед Мянганы зам эхэлсэн. Харин М.Энхболдын үед газрын наймаа цэцэглэсэн. С.Баяр атрын гуравдугаар аяныг амжилттай эхлүүлж, газар тариалангийн салбараа хөл дээр нь босгож чадсан сайд. Харин нөгөө талаар Оюу Толгойн алдаатай гэрээг зурсан хамгийн гол буруутан хэмээн долоон жил адлуулж яваа.
Саяхан ч түүний нэр саар мэдээлэлтэй хамт гарч ирлээ. Н.Энхбаяр Ерөнхий сайд байхдаа Монгол Улсын иргэн бүрт газар өмчлүүлэх түүхэн шийдвэр гарч байсан хэмээн өнөө хүртэл ярьдаг ч авлига хүнд суртлыг бүрэн утгаар нь энэ хүн цэцэглүүлжээ. Сү.Батболдын үед монголын эдийн засаг 17 хувьд хүрч, түүхэн амжилт тогтоож байсан ч өнөөдөр энэ зөвхөн хөөсөрсөн бодлогын нэг байсан хэмээн адлуулж Чалькогоос зээлсэн өр нь Сү.Батболдыг өнөөдрийг хүртэл нүүрээ нууж явах шалтгаан болж байх жишээний.
Р.Амаржаргал шиг нэгхэн жил сайд хийхдээ үүргээ дуусгаад л буусан сайд ч энэ дунд цөөнгүй байдаг. Ж.Наранцацралт агсан шиг захидлын асуудлаар ажлаа өгсөн үүнээсээ болж сайн нэр дуулаагүй дуулиантай сайд ч ганц нэг байгаа. Намынхаа фракциудын найруулсан улс төрийн хоронд бүдэрсэн Н.Алтанхуягийг өнөөдөр хүн бүхэн л муугаар хэлж ярьж байна. Гэхдээ Н.Алтанхуяг сайдын үед эхэлсэн том том бүтээн байгуулалт, 21 аймгийг автозамаар холбосон гавьяа хожим түүнийг сайнаар дуурсах шалтгаан болох учиртай.
Энэ мэт амжилт гэж товойлгох зүйл нь ч дулимаг, алдаа гэж цоллоод дуудчих зүйл ч хомсхон хийх ярих зүйл нь нэгхэн жилээр хэмжигдсэн 13 сайдынхаа тоог цаашдаа улам бүр нэмэхгүй юмсан. Хөгжиж буй орон, хөгжингүй орнуудад танхимаараа огцрох, сайдаа суудлаас нь буулгах асуудал түгээмэл байдаг. Улс төрийн соёл нь ч тэгээд тогтчихсон. Улстөрчид ч тийм байх ёстой гэдэг итгэл үнэмшлээр улс төрийн амьдралд орж ирдэг.
Алдаатай хэлсэн нэг үгнийхээ төлөө, төрийн буруугаас болж нэг хүн нас барсан бол уучлал гуйгаад суудлаа өгдөг тийм мундаг улс төрийн соёлтой улс олон байна. Гэхдээ тэд төрийн залгамж халааг хэзээ ч алдагдуулдаггүй гэдгээрээ биднээс ялгаатай. Ерөнхий сайд огцорлоо ч танхимын сайдууд нь ажлаа хийгээд үлдэнэ. Танхимаараа огцорлоо ч яам, агентлагийн хэмжээнд ямар ч хөдөлгөөн ордоггүй, төрийн албан хаагчид нь улс төрийн томилгоо, халаа сэлгээнээс ангид ажлаа хийж чаддаг учраас тэнд бодлого алдагдахгүй байгаа юм.
Харин манайд энэ бүхэн эсрэгээрээ байгаа. Танхимын сайд огцорлоо бол шинэ сайд багаа бүрдүүлэх нэрийдлээр төрийн албан хаагчдын халж солино.
Ерөнхий сайд, тухайн яамны сайдын шахааны хүмүүс төрийн албаар дүүрч, яамны ажил дахиад л эхнээсээ эхлэх жишээний.
Танхимын сайд огцорлоо бол шинэ сайд багаа бүрдүүлэх нэрийдлээр төрийн албан хаагчдын халж солино.
Өмнөх сайдын эхлүүлсэн ажлыг дуусгачихвал өөрийнх нь нэр хүнд биш огцорсон сайдын нэр хүнд өсчих учраас сайн ажлыг ч мушгин дарж, саар байсан ч өөрийнхөө бодлогыг хэрэгжүүлэх гэдэг гажиг тогтолцоотой.
Бизнес эрхлэгчид, баялаг бүтээгчид яамны үүд сахиж хоёр жил болсон төсөл хөтөлбөр яг шийдэгдэхийн өмнөхөн танхим солигдчихдог жишээ хаа сайгүй бий. Хариуцаж авсан ажлаа мэдэхгүй, хаана юу байгааг нь ойлгохгүй нам дагасан мэдлэггүй албан хаагчид Монгол Улсын хөгжлийн хамгийн том тээг садаа болж байна, үнэндээ.
Монголын төр боловсон хүчнээр “цангах” бус харин ч хахачихаад байгаа. Хамгийн харамсалтай нь нам дагасан хэсэг нь албан тушаалд хүрч, эзэмшсэн мэргэжилдээ эзэн нь болсон мэргэжлийн албан хаагчид гудамжинд оймс зарж, гутал, хувцасны бизнес эрхэлж байна. Энэ жишиг ч цаашаа улам лавширч улам боловсронгуй болно уу гэхээс нэг л өдөр өргөс авсан мэт арилах нь юу л бол. Тиймээс төрийн албыг улс төрийн бодлогоос ангид байлгах ажлаа эхлээд хийе. Төрлийн алба болсон яам, агентлагуудаа хуйгаар нь цэвэрлэе.
Хөгжлийн хүрд нь Таван Толгой, Оюу Толгой гэж ярихаасаа өмнө УИХ,Засгийн газрын үйл ажиллагааг ялгаж салгах цаг нь болж. Ингэж чадахгүй л бол энэ хэвээрээ л хөгжих тухай үлгэр ярьсаар дахиад 25 жилийг үдэх нь ээ. Өнөөгийн бүрдсэн Засгийн газар том төслүүдээ хөдөлгөх өөрийн гэсэн эрх мэдэлтэй Засгийн газар байж чадах эсэх, Ч.Сайханбилэг Монголын төрд гай болох уу, гавьяа байгуулах уу гэдгийг хэлэхэд эрт байна.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглах хориотой ба зөвхөн зөвшилцсөн тохиолдолд эх сурвалжийг (ikon.mn) дурдах замаар ашиглах ёстойг анхаарна уу!