Энэ удаагийн “Би Монголоо ингэж хөгжүүлнэ” буландаа Сэлэнгэ аймгийн Сүхбаатар сумын Засаг дарга, хотын захирагч М.Үүрийнтуяаг урьж, ярилцлаа.
-Бид хамтдаа Сүхбаатар сумын гудамжаар гурван цаг гаруй явлаа. Ингээд ажиглаж байхад гудамжны хог, тахиа, гахайнаас эхлээд танд хамааралгүй асуудал гэж алга. Магадгүй эмэгтэй даргатай газрын онцлог юм болов уу?
-Ер нь Засаг даргад хамаагүй ажил гэж огт байхгүй. Энэ нутаг дэвсгэрт өрнөж буй бүхий л үйл ажиллагаанаас эхлээд гудамжинд яваа гахай, шувуу, хог хүртэл надад хамаатай. Ер нь аливаа хүн энэ нутаг дэвсгэр дээр төрөхөөс эхлээд таалал төгстөл нь тэр хүний бүхий л нийгмийн харилцааг зохицуулах шаардлага тулгардаг.
Шинэчилсэн Гэр бүлийн тухай хуулиар бол, тэр ч бүү хэл гэр бүлийн дотоод асуудлыг хүртэл Засаг дарга зохицуулах үүрэг хүлээсэн байгаа. Гэр бүлийн дотоод маргаан, зөрчлийг зохицуулах эрх, үүрэг бий. Мөн гадаад харилцаан дээр иргэдээ төлөөлнө. Түүнээс гадна аливаа асуудлыг аль болох дотооддоо шийдэх гэж л хичээдэг. Ер нь иргэдийн хандлага сүүлийн жилүүдэд өөрчлөгдсөн.
Аливаа асуудлыг төрийн байгууллагатайгаа хамтарч шийдвэрлэх гэж хичээдэг болсон нь ажиглагдаж байна. Тухайлбал, гудамжны хогийг цэвэрлүүлэхийн тулд өмнө нь багийн Засаг дарга цагаан хоолой бариад л тэр гуай гараарай, энэ гуай гараарай гээд хоолойгоо сөөтөл хашгираад зогсдог байсан шүү дээ. Тэгвэл одоо энэ байдал өөрчлөгдсөн. Бүгд гудамжиндаа гараад цэвэрлэнэ, гарахгүй байгаагаа нийлж шаардана, уриална.
Ийм жижиг зүйлээс ч иргэдийн хандлага сүүлийн жилүүдэд өөрчлөгдсөн нь анзаарагдаж байгаа. Энэ бүхнээс юу анзаарагдаж байна вэ гэхээр хотжих үзэгдэл нэвтрээд байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл, хүмүүс бие биеэсээ харилцан хамааралтай амьдарч байна. Нэг гудамжны асуудал өрх бүрт хамааралтай. Тэгэхээр сүүлийн жилүүдэд иргэдийн ухамсар, сэтгэхүй, аж төрөх хэв маяг нь илүү хотжих хандлага руу чиглэж байгаа гэж үзэж байна. Хашаагаа ижилхэн болгоё, гудамж, талбайгаа тохижуулъя гэж хичээдэг болж. Манай Сүхбаатар хот чинь 73 жилийн насжилттай шүү дээ.
-Энэ өрөөнд 23 мянган хүний амьдралыг шийдэж байна шүү дээ. Аймаг, сум хоёр нэг хонхорт оршиж байгаа энэ нөхцөлд хууль эрхзүйн орчныг сайжруулах, шинэчлэх шаардлага тулгарч байна уу?
-Ер нь аймгийн төвүүдийн сум харьцангуй онцлогтой, бусад сумдыг бодвол. Учир нь төвийн сумдад аймгийн бүх харилцаа, үйлчилгээ явагдаж байдаг. Тухайлбал, аймгийн төвийн суманд А зэрэглэлийн бүсэд газрыг аймгийн Засаг дарга эрх мэдлийнхээ хүрээнд олгоно гэх мэтчилэн. Энэ маягаар хуульд зохицуулалт хийж байна.
Тэгэхээр энэ асуудал хоёр талтай. Өөрөөр хэлбэл, нэг ёсондоо Сүхбаатар сум бол Сэлэнгэ аймагтаа бол нийслэл нь. Ийм утгаараа аймаг бол үүнд онцгой анхаарч байх нь зөв. Нөгөөтэйгүүр сумын болон хотын иргэдийн асуудлыг шийдвэрлэхэд заавал аймгийн Засаг даргыг хамаатуулсан зарим хуулиуд хүндрэлтэй санагддаг юм. Нэгэнт батлагдсан хуулийг бид мөрдөж ажиллах, хэрэгжүүлэх үүрэгтэй.
Гэхдээ бид аль болох асуудлыг иргэдийнхээ талд шийдвэрлэхийг хичээдэг. Өөрөөр хэлбэл, аль болохоор иргэний асуудлыг төрийн хууль, цаазаар боомилохгүйгээр иргэний талд шийдвэрлэхийг хичээдэг юм. Иргэн хүний хүсээд байгаа зүйл бусдын эрх чөлөөнд халдахгүй, эрх ашигт нөлөөлөхгүй л байх юм бол иргэн талдаа шийдвэрлэх нь илүү оновчтой. Түүнээс биш иргэдийг төрийн хуулиар далайлгах нь чухал биш.

-23 мянган хүн амтай сум, 3000 хүнтэй сум хоёрын хооронд асар их ялгаа байгаа нь мэдээж. Гэвч хүн амын тооноос үл шалтгаалан мэргэжилтний нийгмийн асуудал, цалин хөлс ялгаагүй байдаг уу?
-Манай сум найман багтай. Нэг баг дунджаар 2800-3500 хүн амтай байгаа юм. Энэ нь нэг сумын хэмжээний хүн ам. Манай сумын хувьд багт хоёр хүн л ажиллаж байдаг. Багийн Засаг дарга, нийгмийн ажилтан хоёр ажиллаж байдаг гэсэн үг. Гэтэл бусад сумдыг хараад байхад ийм хэмжээний хүн ам зүйн бүтэцтэй сумын ЗДТГ-т 15-17 ажилтан ажиллаж байгаа юм. Тэгэхээр энэ байдалтай харьцуулаад харахаар өнөөх төрийн үйлчилгээ чинь иргэн бүрт жигд, хүртээмжтэй хүрч чадаж байна уу, үгүй юу гэдэг асуудал хөндөгдөж байна.
Тухайлбал, 1500 хүн амтай сум ч байна шүү дээ. Гэтэл тэр суманд бүхэл бүтэн Эрүүл мэндийн төв ажиллаж байх жишээтэй. Цэцэрлэг, ерөнхий боловсролын 12 жилийн сургалттай сургууль, 15-17 хүнтэй сумын ЗДТГ, цагдаагийн хэсэг, 10-15 ортой Эрүүл мэндийн төв ажиллаж байна. Гэтэл манай сумын баг дээр зарим газар нь Эрүүл мэндийн төв байхгүй, нөгөө хэсэгт нь сургууль, цэцэрлэггүй.
Тэгээд хоёрхон хүн ажиллаж байгаа юм. Ингэхээр энэ маш харьцангуй үзүүлэлт харагдаж байгаа биз. Энд 60 өрхтэй багийн Засаг дарга, манай аймгийн төв дээр байгаа 300-500 өрхтэй багийн Засаг дарга хоёр яг ижилхэн цалинтай. Тэнд байгаа 3000 хүн амтай сумын Засаг дарга, энд байгаа 23 мянган хүнтэй сумын Засаг дарга хоёр яг ижилхэн цалинтай. Хийж байгаа ажил, үүрч байгаа ачааны хэмжээ ч ялгаатай.
Уг нь энэ асуудлыг Засгийн газраас зохион байгуулж буй хурал, цуглаан дээр зөндөө хэлдэг, ярьдаг. Гэвч огт шийдвэрлэдэггүй. Эсвэл Засаг даргын цалинг нэмэх боломжгүй байдаг юм бол орон тоог нэмэгдүүлэх шаардлагатай байгаа юм. Энэ маягаар шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Аймгийн төвүүдийн сумдыг хот болгоно гэж сүүлийн хэдэн жил ярилаа. Энэ хүрээндээ дээрх асуудлыг шийдвэрлэнэ гэж олон удаа ярьсан. Гэвч өмнөх сонгуулийн дөрвөн жилд шийдвэрлэж чадсангүй. Энэ сонгуулийн жилээс хоёр нь өнгөрчихлөө.
Нийгмийн асуудал, цалин хөлс, амьдрах боломж, нөхцлийг эргэж харах л ёстой. Тухайлбал, би өглөө ажилдаа ирээд өдөр ч цайндаа гарч амждаггүй. Өрөөндөө жаахан юм идчихээд л, ажлын ширээнийхээ ард өнжинө. Тэгээд гэртээ хамгийн эрт орлоо гэхэд 21.00-22.00 цаг. Маргааш нь хурал, цуглаан, судалгаа, шинжилгээний ажил, хуралд яаралтай асуудал оруулах шаардлага тулгарвал хоноод ч хамаагүй ажиллана.
-Тэгэхээр Сүхбаатар суманд ойрын хугацаанд хотын статус олгох ёстой гэж ойлголоо?
-Тухайлбал, миний хувьд сумын Засаг дарга, хотын захирагч гэсэн хоёр статустай явдаг. Яагаад гэхээр Хот, тосгоны эрх зүйн байдлын тухай хууль Монгол Улсад хүчин төгөлдөр мөрдөгдөж байна. Гэтэл Үндсэн хуульд зааснаар хот гэдэг статус гэж байхгүй байгаа юм. Тэгэхээр аймгийн төвүүдийн 10 мянгаас дээш хүн амтай томоохон суурин газруудад хотын статусыг олгох шаардлагатай байна.
Хэрэв бидэнд хотын статус олгочихвол ядахдаа бид хот дотроо мал өсгөмөөргүй байгаа юм. Мал бүхий иргэд хотод амьдрах ёсгүй. Гэтэл бид малчдаа Сүхбаатараас гаргачихъя гэхээр сумын статустай. Малаа өсгөх гэхээр аймгийн төвийн томоохон суурин байгаад байдаг.
Бид хот ч биш, сум ч биш саармаг байдалтай олон жилийг ардаа орхилоо. Уг нь ногоон байгууламж, хүүхдийн тоглоомын талбай, нийтийн эзэмшлийн зам, талбай, автомашины зогсоол, сити 00 зэрэг хотод байх ёстой бүхэн Сүхбаатарт байх ёстой. Нэгдүгээрт, бид аймгийн төвийн суурин, хоёрдугаарт улсын хил орчмын бүс нутаг. Гадна, дотны хэн ч зорчиж, өнгөрсөн сэтгэл хангалуун байх нь улс, орны нэр хүндэд ч хамаатай асуудал шүү дээ. Тиймээс хотын асуудлыг хурдан шийдвэрлэх ёстой. Хэрэв хотын асуудал сонгуулийн жилд шийдвэрлэгдэхгүй юм бол бид өөрсдөө хотын журам гаргахаар зэхэж байна.
Өөрөөр хэлбэл, хотын иргэдийн дагаж, мөрдөх журмыг батална. Хашаа, хорооны тохижилт ямар байх вэ, худалдаа, үйлчилгээний байгууллагууд нь ямар зохион байгуулалтаар ажиллах юм, хог, хаягдал, ногоон байгууламжаа яах юм, мал бүхий иргэдээ хаачуулах вэ зэрэг бүхий л асуудлаа шийдмээр байна. Сүхбаатарын хувьд цаашид сум гэсэн статустай явж болохгүй болчихоод байгаа юм. Сум гэхээр болохгүй байна.
Тэгэхээр хотын дүрмийг боловсруулахаар зэхэж байгаа. Гэхдээ энэ жил харна. Намрын чуулган дээр энэ асуудлыг хэлэлцэхгүй бол бид өөрсдөө хотын дүрэм, журам боловсруулж, батална. Маш олон салангид дүрмийг нэгтгэнэ. Бидний хувьд хөнжлийнхөө хэрээр хөлөө жийгээд амьдарцгааж байна. Манай суманд сайхан болчихсон зүйл ч байна, тулгамдаад байгаа асуудал ч байгаа. Тухайлбал, манай сумын үерийн далан байна. 1985 онд ашиглалтад орсон. Тиймээс үерийн далангаа хамгийн түрүүнд янзлах хэрэгтэй байна.
Уг нь энэ асуудлыг ЭЗХЯ-нд хүргүүлсэн боловч одоог болтол шийдэгдээгүй байгаа юм. Үүнээс гадна Сүхбаатар бол модгүй сум. Ой байхгүй. Тэгсэн хэрнээ манай сумын 6000 гаруй өрхийн 80 хувь нь ердийн галлагаатай байшинд амьдардаг. Манай Сэлэнгийнхэн байшинг маш сайхан барьдаг. Иргэдийн маань өөрсдийнх нь хүсэл, сонирхол ч гэсэн амины орон сууцанд амьдрахыг илүүд үздэг.
Учир нь бараг өрх бүр ямар нэгэн туслах аж ахуй, үйлдвэрлэл эрхэлдэг. Тиймээс дэд бүтэц, халаалт, дулааны асуудлыг шийдвэрлэх нь чухал болчихоод байна. Дулааны хүчин чадлыг өргөтгөх зайлшгүй шаардлага тулгарсан. Үүнээс гадна халаалтыг цахилгаанаар шийдэх аргыг иргэд их сонирхож байгаа. Бид 200 өрхөд ухаалаг тоолуурыг туршсан. Дархан-Уул аймагт амжилттай туршсан, одоо бид туршиж байна. Хоёр өөр цагийн тарифтай.
Өөрөөр хэлбэл, өдөр, шөнийн цагт өөр тарифтай гэсэн үг. Улмаар Дархан-Сэлэнгийн цахилгаан түгээх сүлжээ компани ухаалаг тоолуурыг оруулж ирэхээр ярилцаж байна. Хэрэв ингэх юм бол бид шөнийн цагт айл, өрхийг цахилгаан халаалтаар халаах боломжтой болчихож байгаа юм. Тэгэхгүй бол түлээ, нүүрстэй зууралдах нь 21 дүгээр зуунд тохирохгүй арга, барил болчихоод байна л даа.
Түлээ түлнэ гэдэг маань модоо л огтолно, нүүрс түлснээр агаарын бохирдлыг нэмэгдүүлж байна. Тиймээс ч орчин үеийн дэвшилтэт технологи руу шилжих цаг нь болсон гэж үзэж байгаа. Үүнээс гадна бид хотын насжилттай холбогдуулан хуучин барилга, байшингуудыг нураахгүй байх бодлого баримталж байна. Манай хотод Япон, Канад, Оросуудын барьсан байшингууд дандаа хувь хүний эзэмшилд оччихсон. Тиймээс бид аль болох авч үлдэх гээд хичээж байна. Учир нь дээрх байшингуудын насжилтаар энэ хотын түүх хэмжигдэнэ.
-Хотын насжилт гэснээс инженерийн шугам сүлжээ цаашдын хөгжлийг гүйцэх нь үү?
-Инженерийн шугам, сүлжээ маш бага. Ойролцоогоор 1200 орчим айл өрх, 275-276 орчим аж ахуй нэгжийг холбож байна. Тэгэхээр маш бага хэрэглэгчид хүрч байгаа юм. Цаашид бид алслагдсан гэр хороололд амьдарч байгаа, төвлөрсөн дулааны шугамд холбогдож чадахгүй айл өрхүүдийн халаалтыг төвлөрсөн уурын зуухаар шийдвэрлэхээр зорьж байна. Үүний тулд бид хотын статустай болох шаардлагатай байгаа юм.
Төвлөрсөн уурын зуухтай болох гэхээр сум гэдэг утгаараа санхүүжилтээ авч чадахгүй байгаа. Хэрэв хот болчихвол санхүүжилтийг арай өөр хэлбэрээр шийдвэрлэж болно. Мөн хамгийн анхны жишиг хороолол манай аймагт байгуулагдсан гэж боддог. Тодруулбал, 1983 онд манай хойд талд Мод боловсруулах комбинат 60 айлд ижилхэн байшин барьж өгч байсан юм. Тэр бол хамгийн анхны жишиг хороолол байжээ гэж боддог. Тухайлбал, Баруун-Урт шиг жишиг хороолол манай аймагт шаардлагагүй гэж үзэж байгаа.
Учир нь манай иргэд байшингаа маш сайхан барьж чадаж байна. Хамгийн гол нь газраа зөв зохион байгуулаад, дэд бүтцийг нь шийдээд өгчихвөл асуудалгүй. Цаашид Сүхбаатар хот зүүн тийшээ тэлж хөгжихөөр улсын төсөвт 5.6 тэрбум төгрөг суулгасан. Өөрөөр хэлбэл, зүүн тийш Алтанбулаг сум руугаа тэлж хөгжих хэтийн төлвөө тодорхойлоод дэд бүтцээ холбочихсон. Олон улсын зам дагаж хөгжих алсын хараатай ажиллаж байна. Алс ирээдүйдээ Алтанбулаг, Сүхбаатар хоёр холбогдох юм.
-Сүхбаатар сумын хувьд Монгол Улсын хойд хаалга. Дэлхийн хүмүүс танай босгоор алхаж, Монголд хөл тавьдаг шүү дээ. Тэгэхээр энэ сумын өнгө, төрхөөс эхлээд аливаа асуудал анхны сэтгэгдэл төрүүлнэ. Таны хувьд ажлаа аваад багагүй хугацаа өнгөрлөө. Тавьсан зорилгынхоо зах, зухаас нь харж чадав уу?
-Би ганц л зорилготой. Өмнө нь би 13 жил Сүхбаатар сумын ЗДТГ-т улсын байцаагч хийсэн. Би эдийн засагч мэргэжилтэй болохоор санхүүгийн хяналтын байцаагчаар ажиллаж байсан. Дараа нь сонгуульт ажил хийж эхэлсэн. Ингэхдээ би багийн Засаг даргаас эхэлсэн. Тэгээд сумын Засаг даргаар сонгогдоод ажлаа авахдаа би нэг л зорилго тавьсан юм. Энэ нь юу вэ гэхээр хүмүүсээ бүтээлч иргэнтэй амгалан, тайван хот байгаасай гэж хүссэн.
Сэлэнгэ аймгийн төв учраас иргэд нь ч гэсэн хотын иргэн ямар байх ёстой, тэр л зарчмыг амьдралдаа баримтлах хэрэгтэй.
Хүмүүстээ юм үзүүлэх хэрэгтэй, сумын маань иргэн бүр бүтээлч, хөдөлмөрч, чадамжтай байгаасай гэж хүсдэг. Хүүхдүүдийг хүртэл багаас нь зан үйлийн зөв төлөвшилтэй байлгахад анхаарч ажиллаж байгаа. Ер нь манай иргэд маш бүтээлч, хөдөлмөрч болсон. Хурдан хугацаанд суралцаж, чадавхи нь нэмэгдэж байгаа. Үүгээрээ бас бахархдаг. Мөн бид сүүлийн жилүүдэд хотын гоо зүйн тухай маш их ярьж байгаа.
Өөрөөр хэлбэл, нэгэнт Сэлэнгэ аймгийн төв учраас иргэд нь ч гэсэн хотын иргэн ямар байх ёстой, тэр л зарчмыг амьдралдаа баримтлах хэрэгтэй. Хэдий бид удаан жилийн насжилттай хот биш боловч иргэн бүрийн оролцоо маш чухал. Нэгдүгээрт, би өөрөө энэ хотын унаган хүүхэд. Миний ангийн хүүхдүүд, найз нөхөд, ах, дүү, хамаатан, садан гээд энэ хотын иргэдийн бараг 80 хувийг таньдаг. Овог, нэрнээс нь эхлээд бүгдийг мэддэг учраас энэ хотын даргаар ажиллахад харьцангуй хүндрэл багатай.
-Тун удахгүй хоёр улсын иргэд харилцан визгүй зорчиж эхэлнэ. Сүхбаатар хотыг чиглэх урсгал, хөдөлгөөнд танайх бэлэн үү?
-Ер нь бол бид маш их бэлдэж байгаа. Манай бизнес эрхлэгчид ч нэлээд бэлтгэлтэй байна. Худалдаа, үйлчилгээний салбарынхан чанар, хүртээмжийг нэмэгдүүлж байгаа. Хот дотроо автомашины 20 зогсоол нэмж барьсан. Нийтийн хоолныхоо салбарыг сайжруулах шахуу шаардлагыг тавьж байгаа.
Үйлчилгээний соёл, чанар, хүртээмж гээд энэ урсгалд бэлдэх ажлыг В.Путины айлчлалаас хойш бэлдэж байна. 1990-ээд оны эхэн үед Сүхбаатар бол ерөөсөө л дамжлага хот байсан шүү дээ. Түүн шиг хөл хөдөлгөөн нэмэгддэггүй юм гэхэд тодорхой хэмжээний хөл, хөдөлгөөн нэмэгдэнэ гэж тооцоолж байна.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглах хориотой ба зөвхөн зөвшилцсөн тохиолдолд эх сурвалжийг (ikon.mn) дурдах замаар ашиглах ёстойг анхаарна уу!