Өглөө ажилдаа яаран, хальтирч унах шахам санд мэнд явахдаа цагаан таягтай үеийн залууг дайрчих шахан зөрлөө.
Эргэж хараад “Уучлаарай” гээд цааш алхсан ч гэмших сэтгэл төрж, “Хараагүй хүн байхад тойроод гарчихгүй арчаагүй...” гэж өөрийгөө зэмлэж байв.
Гэтэл их үдийн алдад Сүхбаатар дүүргийн нэгдсэн эмнэлэгт хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдүүдийн эмгэгийг эрт илрүүлэх зорилгоор үнэгүй үзлэг, оношилгоо хийж, зөвлөгөө өгнө гэх сураг дуулдах нь тэр. Сонссон даруй тийш яарч, тэдэнтэй ярилцах сэтгэл оволзов.
Ингээд зорьсон газраа очиход эцэг эхчүүд хүүхдүүдээ дагуулан ирж тус эмнэлгийн гурван давхрыг эзэлсэн байв. Үзлэг эхлэхээс өмнө ирсэн хүмүүс “Гарын таван хуруу” бүлгийнхний хийсэн эсгий эдлэлийн үзэсгэлэнг сонирхож байсан юм.
1.5 сая төгрөгийн төсөл бичиж сарын дараа ийнхүү бүтээлээрээ үзэсгэлэн гаргаж байгаа тэдний хувьд мөн л хөгжлийн бэрхшээлтэй хүмүүс аж. Цэцгэн хээтэй чамин даашинз дээр тас хар нүдний шил зүүсэн охин гарч ирж мэндчилгээ дэвшүүллээ. Тэрбээр
“Өвлийн шөнө урт шүү, намайгаа зүүдлээрэй.
Үүр цайж, өглөө болоход ээждээ очно оо, би” хэмээн цээл хоолойгоор дуулахад хүүхдээ дагуулан ирсэн ээжүүд болон эмнэлгийн ажилчид бүгд нулимстай нүдээр түүнийг бахдан бас хайрлан ширтсэн байв. Шал арчиж байсан ахимаг насны үйлчлэгч эмэгтэй хийж байсан ажлаа орхиод хажууд ирчихсэн алга ташин зогсох нь охины дуулсан дуунд уярч хэсэг зуур саатсан олныг цочоож, нижигнэсэн алга ташилт авьяаслаг охиныг мялаасан юм. Бүгдийг өөртөө бас өөрийнхөө дуунд хэсэг зуур гацаасан охиныг Г.Батчимэг гэдэг.
Тэрбээр 116 дугаар сургуулийн 11 дүгээр ангийн сурагч. Сайхан даашинз дээрээ хав хар шил зүүсэн нь түүнийг харааны бэрхшээлтэйг илтгэх аж.
Охины дуулахтай зэрэгцэн хүмүүс хөдөлгөөнд орж эхэлсэн нь үзлэг эхэлснийг гэрчлэв. Саяхан сонссон дууг амандаа аялсаар “Хүү маань зургаан настай ч одоо хүртэл хэлд ороогүй” гэх залуухан аав ээж хоёрыг даган сэтгэл зүйч эмч Б.Ариунцацралыг зорив.
Тэрбээр олон хүүхдийг үзэж зөвлөгөө өгөх зууртаа “Хөгжлийн бэрхшээлтэй хүүхдээ юуг ч бие даан хийж чадахгүй юм шиг сэтгэж, бүхнийг өмнөөс нь хийн хүүхдээ хойш түлхдэг. Энэ нь маш буруу. Харин түүний оронд уншиж чадахгүй бол сайн ярьж сургах зэргээр чадахгүйг нь чадах зүйлээр нь орлуулж сургах нь чухал. Тэднийг буланд битгий шах, харин гараа сунга гэж байсан юм.
Түүнчлэн хэрвээ хүүхэд чинь сургууль, цэцэрлэг болон өөр хаа нэг газар хэн нэгэнд шоовдорлогдож түүнээсээ болоод нийгмээсэээ тусгаарлаж эхэлсэн бол мэргэжлийн хүнд яаралтай хандах ёстой” гэдгийг анхааруулж байлаа.
Ингээд залуу хосыг сэтгэл зүйчтэй орхиод гартал огт үзээгүй ганган улаан тэргэнцэртэй сэргэлэн хүү сууж байв. Түүний тэргэнцрийг шохоорхон хэдэн үг солих гэтэл ээж нь ирэв. Тэр хоёртой ярилцаж суухад миний шохоорхоод байсан дэгжин улаан тэргийг Н.Сүхгэрэл хүү өөрөө “Hummer” гэж нэрлэдэг тухайгаа дуржигнатал ярьж байна.
Харин хүүгээ харж гэртээ байдаг З.Сүхцэцэг бүсгүй “Миний хүү одоо 12 настай. Би нэгдүгээр төрөхөд нярайлсан юм. Тэр үед эмч нарын буруугаас хүү маань тархины даралттай төрж, суугаа болсон” хэмээн ярих нь үнэхээр өр өвдмөөр байсныг нуух юун.
Тэрбээр хороо, дүүрэг зэрэг газрууд өөрийн харьяа өрхүүдийн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд бараг анхаарал тавьдаггүй. Харин сайн дурын болон ТББ, Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн холбооноос их анхаарал тавьдаг тухай өгүүлсөн. Нөгөө улаан “Hummer”-ын тухайд мөн л Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн холбооны тусламжтайгаар “Жайка”-гаас авсан гэнэ.
Энэ өдөр нэг дор хөгжлийн бэрхшээлтэй олон хүн ирсэн нь хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрүүл мэндийг дэмжих сар болгон зарласантай холбоотой аж. Тус дүүргийн хувьд нийт хүн амын 23.5 хувийг хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэд эзэлдэг аж. Үүнээс насанд хүрэгчид дийлэнх нь буюу 34 мянга 708 байгаа бол насанд хүрээгүй 607 хүүхэд байдаг байна.
Оюун ухаан болон сэтгэхүй, бие бялдрын хувьд энгийн иргэдийн дунд, нийгмийн амьдралд оролцох чадваргүй хүнийг хөгжлийн бэрхшээлтэй гэж хэлдэг. Гэтэл хүмүүс хараагүй, эсвэл суумгай, сонсголгүй иргэдийг л хөгжлийн бэрхшээлтэй гэсэн ойлголттой байдаг аж.
Энд нэг зүйлийг онцлоход үзлэг оншилгоонд хамрагдсан 30 гаруй хүүхдийн 80 орчим хувь нь сургууль болон ямар нэгэн сургалтад хамрагддаг гэж байсан юм. Энэ нь хөгжлийн бэрхшээлтэй нэгнээ гэртээ бусдаас нуух шахам байдаг тэр үе аль эрт ард хоцорсон. Харин тэднийг хамт олон дунд оруулж сургах нь өвчнийг нь анагааж буй нэг хэлбэр буюу нөгөө талаар сэргээн засах бас нэгэн эмчилгээ гэдэгт итгэдэг болсоны илрэл байсан юм.
Хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд (Телевиз, Радио, Social болон Вэб хуудаснууд) манай мэдээллийг аливаа хэлбэрээр бүрэн ба хэсэгчлэн авч ашиглах хориотой ба зөвхөн зөвшилцсөн тохиолдолд эх сурвалжийг (ikon.mn) дурдах замаар ашиглах ёстойг анхаарна уу!