Хүний эрхийн Үндэсний Комисс, Нээлттэй Нийгэм Форумын хамтран зохион байгуулсан “COVID-19 ба Хүний эрх” сэдэвт уулзалт өчигдөр болсон билээ.
Энэ үеэр МУИС-ийн Хууль зүйн сургуулийн профессор, доктор О.Мөнхсайхан зочноор оролцож, цар тахлын үед хүний эрхийг хязгаарлахад олон улсын хууль тогтоомжид үндэслэн хууль тогтоомжийн шинэчлэлээ ямар зарчмаар хийвэл зохих талаар саналаа илэрхийлсэн юм.
Тэрбээр "Үндсэн хуулиар гэнэтийн аюул, нийгмийн эмх замбараагүй байдал, дайнтай үед онцгой нөхцөл байдал үүсдэг. Бидний хувьд гэнэтийн аюул нь цар тахалтай холбоотойгоор үүссэн ба Монгол Улсын Үндсэн хуулиар төр хүн амын эрүүл мэндийг хамгаалах үүрэгтэй. Энэ үүргээ биелүүлэхийн тулд төр зайлшгүй, нэн тэргүүний чухал арга хэмжээг авч хэрэгжүүлэхээс өөр аргагүй байдалд ордог билээ. Иймд үед төр хэрхэн ажиллах ёстой талаар дараах хоёр номлол бий.
Нэгдүгээрт. Зайлшгүй байдлын номлол. Хуулийн ерөнхий зохицуулалтын хүрээнд Засгийн газар хүн амын эрүүл мэндийг хамгаалахын тулд шаардлагатай арга хэмжээнүүдийг шуурхай авч хэрэгжүүлэх ёстой. Манай улсын хувьд нэгдүгээр сараас хойш энэхүү номлолоор ажиллаж буй бөгөөд харьцангуй амжилттай явж байна гэж дүгнэж болно.
Уг номлолоор авч хэрэгжүүлсэн үйл ажиллагааны тухайд,
Эдгээр арга хэмжээнүүд нь үндсэн хуульд багтсан эрхүүдийг хязгаарлаж буй хэрэг боловч зайлшгүй байдлын номлолоор эдгээр хязгаарлалтыг хийсний хүчинд харьцангуй амжилттай явж байна гэхэд болно. Цар тахлын үед хүний эрхийг хязгаарласан олон арга хэмжээ авдаг ба энэхүү тусгай дэглэмийг Засгийн газар хэрэгжүүлдэг.
Хоёрдугаарт. Манайх нэгэнт эрх зүйт төртэй улс учраас хүн амын эрүүл мэндийг хамгаалах зорилгодоо хүрэхийн тулд хүний эрхийг хязгаарлах байдал үүснэ. Үүнийгээ хуулийн зохицуулалтын хүрээнд оруулах номлол.
Өөрөөр хэлбэл, төр зайлшгүй хийх ёстой зүйлсээ хэрэгжүүлэхийн хажуугаар хүний эрхийн хязгаарлалтад зохисгүй байх, урвуулан ашиглахгүй байх, өөр зорилгоор ашиглагдахгүй байх эрсдлүүдийг хаах номлол юм. Цар тахал гарсан эхний саруудад бид байгаа хуулийн хүрээндээ л арга хэмжээ авахаас өөр аргагүй байсан. Харин одоо Монгол Улсын хувьд энэхүү хоёр номлолоор ажиллах шаардлага руу орж байна. Үндсэндээ манай улс эрх зүйт төртэй учраас хуулийнхаа зохицуулалтуудыг дагаж шинэчлэх шаардлага үүсэж байна. Мөн УИХ-ын чуулган эхэлчихсэн байгаа тул хууль тогтоомжоо шинэчлэх шаардлагатай.
Хууль тогтоомжийг шинэчлэхдээ дээр дурьдсан хязгаарлалтуудыг хүн амын эрүүл мэндийг хамгаалахын тулд ийм шалтгаанаар гаргаж ирсэн гэх үндэслэлээ хуулиар тодорхой зааж өгөх хэрэгтэй. Тухайлбал, баярын үйл ажиллагаа, олон нийтийг хамарсан үйл ажиллагааг зогсоох гэх мэт арга хэмжээг цар тахлын үед яагаад хийх ёстой вэ гэх эрх зүйн орчныг нь тодорхой болгох.
УИХ-ын даргын өмнө долоо хоногт мэдэгдсэн ”Корона цар тахлын үеийн түр хууль”-ийн төсөл боловсруулагдаж байгаа. Энэ хууль нь цар тахал тархахаас урьдчилан сэргийлэх, хүн амын эрүүл мэндийг хамгаалах чиглэлээр ажлаа хийх боломжийг Засгийн газарт олгож буй хэрэг. Нөгөө талаар энэ хууль олон улсын холбогдох хууль болон үндсэн хуулийн шаардлагад тулгуурлан хүний эрхийг хязгаарлахдаа тодорхой шаардлагуудыг хангасан байх ёстой.
Манай үндсэн хуулиар хүний эрхийг хязгаарлахад тавигддаг дараах шаардлагууд байдаг. Үүнд,
Дээрээс нь УИХ-ын Тамгын газраас цар тахлын нөхцөл байдалтай холбогдуулан боловсруулж буй нэг удаагийн хуулийн төсөлд хэд хэдэн зүйл шууд заалт болж орох ёстой.
Бусад улсын жишгээс харахад хүний эрхийг хязгаарласан арга хэмжээг зайлшгүй тохиолдолд авахаас биш хэтрүүлж, урвуулан ашиглаж болохгүй гэж ойлгож байна. Манай улсын УИХ, Засгийн газар хийх ёстой зүйлээ хийж байгаа ч иргэдийн хэлж байгаа санаа бодлыг тусгаад илүү сайн ажиллах шаардлага байна” хэмээн хэлэв.
ВИДЕО: