Монгол Улсын айл өрхүүдийн өргөнөөр хэрэглэдэг гол нэрийн барааны үнэ инфляцад хэрхэн нөлөөлдөг талаар Үндэсний статистикийн хороо судалжээ. Гол нэрийн барааны үнийн инфляцад үзүүлэх нөлөөлөл ба богино хугацааны инфляцын таамаглал хэмээх энэхүү судалгаанд шинэлэг бөгөөд сүүлийн үед эрчимтэй ашиглаж буй аргуудыг ашигласан байна. Тодруулбал, гол нэрийн барааны үнийн инфляцад үзүүлэх нөлөөллийг Ридж регрессийн үнэлгээний аргаар тооцсон бол инфляцын таамаглалыг хийхдээ Лассо регрессээр үнэлэгдсэн загварыг ашиглажээ.
Ингэхдээ Улаанбаатар хотын инфляцын болон Хэрэглээний үнийн индекс(ХҮИ)-ийн сагсны нийт 344 нэр төрлийн бараа, үйлчилгээний 2011 оны нэгдүгээр сараас 2018 оны тавдугаар сарын үнийн тоон өгөгдөл ашигласан байна.
Ийнхүү судлахад гол нэрийн бараанаас инфляцыг хамгийн их өсгөдөг хүчин зүйл нь
Эдгээр нэр төрлийн бараа, үйлчилгээний үнийн инфляцад үзүүлэх нөлөөлөл хэдийгээр бага мэт харагдаж буй боловч үйлчилгээний үнэ нийт дүнгээрээ инфляцад хүчтэй нөлөөлж буйг анхааруулжээ. Мөн хонины махны үнийн индекс сард 10 пунктээр нэмэгдэхэд (өмнөх оны мөн үеэс) инфляцын түвшин тухайн сард дунджаар 0.03 пунктээр өсөж (өмнөх оны мөн үеэс) байсан нь ажиглагджээ.
Харин ХҮИ-ийн сагсан дахь 344 нэр төрлийн бараа, үйлчилгээний үнээс инфляцад хамгийн их нөлөө үзүүлж буй 50 бараа, үйлчилгээг харвал:
гэсэн бараа, үйлчилгээ эрэмбэлэгдэж байна. Өөрөөр хэлбэл, шоколадны кремний үнийн индекс өмнөх оны мөн үеэс 10 пунктээр нэмэгдэхэд инфляцын түвшин тухайн сард дунджаар 0.11 пунктээр өсөж буйг энэ судалгаа харуулжээ. Ерөнхийдөө инфляцид нөлөөтэй 50 нэр төрлийн бараа, үйлчилгээний 72 хувь нь импортынх байгаа нь манай инфляцын түвшин импортын барааны үнээс ихээхэн хамааралтай байгааг илтгэнэ. Ялангуяа, юань, ам.долларын ханш үүнд чухал нөлөөтэй болж таарж байна.
Судалгааны нийт дүнг үзвэл манай улсын инфляц улирлын нөлөөлөлтэй өсдөг бөгөөд инфляц жилийн 3, 4, 5 дугаар сард өсөж, харин 9, 10, 11 сард буурах хандлагатай байдаг байна.
Лассо регрессээр үнэлэгдсэн загварт таамаглалын тодорхой хоёр нөхцөл дэвшүүлж, инфляцыг таамаглахад дараах үр дүн гарсан. Үүнд:
Манай улсад өнөөг хүртэл инфляцад нөлөөлөх хүчин зүйлсийн талаар хийгдсэн дийлэнх судалгаанууд нь инфляц ба макро эдийн засгийн үзүүлэлтүүдийн хоорондын хамаарлыг голлосон байдаг. Харин энэхүү ХҮИ-ийн сагсанд орсон бараа, үйлчилгээний үнэ, ялангуяа манай улсын өрхүүдийн өргөнөөр хэрэглэдэг гол нэрийн барааны үнэ инфляцад хэрхэн нөлөөлдгийг тогтоохоор зорьжээ.