Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллагын Авлигын эсрэг сүлжээнээс Монгол Улсын авлигын орчинд судалгаа хийж, тайлан зөвлөмж гаргаснаа өнөөдөр танилцууллаа.
Авлигын эсрэг сүлжээ нь 2003 оноос эхлэн бүс нутгийн хэмжээнд авлигатай тэмцэх эрх зүйн орчин, үйл ажиллагаанд хяналт шинжилгээ хийж, тайлан зөвлөмж гаргах, зөвлөмжийн хэрэгжилтийн явцад хяналт шинжилгээ хийж байна.
Гишүүн орнуудын авлигын эсрэг шинэтгэлийн арга хэмжээнд харилцан үнэлгээ хийх замаар дэмжлэг үзүүлж Авлигын эсрэг НҮБ-ын конвенц болон бусад олон улсын стандарт, сайн туршлагыг хэрэгжүүлэхэд туслалцаа үзүүлэх, оролцогч улсуудын холбогдох зөвлөмжийн хэрэгжилтэд мониторинг хийдэг билээ.
Энэ удаагийнх дөрөв дэх шатны хяналт бөгөөд тайлангаар авлигын эсрэг бодлого, авлигаас урьдчилан сэргийлэх ажиллагаа, эрүүгийн хууль тогтоомжийн хэрэгжилтээс гадна улс төрийн намын санхүүжилтийн асуудалд илүүтэй анхаарлаа хандуулжээ.
Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллагын Авлигын эсрэг сүлжээний Ажлын албаны зөвлөх Андрей Кухарук “Бид өмнөх 2015 оны хяналт, шинжилгээгээр өгсөн зөвлөмжийн хэрэгжилтэд хяналт тавьж ажиллалаа. Хэрэгжилт тун тааруу үнэлэгдсэн. 19 зөвлөмж өгснөөс тав нь хэрэгжээгүй, 12 зөвлөмжийг хэсэгчлэн хэрэгжүүлсэн, нэг нь одоо үргэлжилж байгаа бол зөвхөн нэг зөвлөмжийг бүрэн хэрэгжүүлсэн дүнтэй байна.
Энэ удаагийн хяналтаар нийт 29 зөвлөмж өглөө. Үүнээс 27 нь шинэ, хоёр нь өмнөх хяналт шинжилгээний зөвлөмж юм. Энэ чиглэлээр олигтой ажил хийгдээгүй учраас дахин зөвлөмжөө өгч байна. Жижиг хэмжээний авлига Монголд аажмаар буурч байгаа боловч ерөнхийдөө авлига түгээмэл байна. Авлигын эсрэг хуулиуд болон үйл ажиллагааны төлөвлөгөө муу хэрэгжиж байна" хэмээн хэлэв.
Зөвлөмжид дурьдсанаар:
Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллагын Авлигын эсрэг сүлжээний шинчээж Виталий Каско "Шүүгчид болон шүүх засаглалд хамаарах байгууллагын албан тушаалтнуудын томилгоо гэх мэт шүүхтэй холбоотой чухал шийдвэрүүдийг гаргахад улс төрийн нам, улс төрчид хутгалдан оролцож, уг асуудалд нөлөө бүхий байр суурь эзэлж байна.
Энэхүү тайлангаар,
Түүнчлэн прокурорын байгууллагын гадаад хараат бус байдал болон байгууллага доторхи прокуроруудын бие даасан байдлыг хангах нь Монгол Улсын прокурорын байгууллагын хувьд хамгийн бэрхшээлтэй асуудал юм.
Авлигын хэрэгт холбогдсон хэрэгт тохирохгүй ял шийтгэл оногдуулж байна. Ингэж торгуулийн хэлбэрийг ашиглаад өнгөрч байгаа нь учир дутагдалтай. Өөрөөр хэлбэл, авлигатай холбоотойгоор их хэмжээний хөрөнгө илрүүлсэн буюу авлига өгсөн авсан хэргийг илрүүлсэн тохиолдолд өгөх ял шийтгэл нь нөлөөлөхүйц, үр дүнтэй байх ёстой.Авлигын хөрөнгийг хураагаад зогсохгүй гэмт этгээдүүдийн өөрийн хөрөнгийг давхар хураах ёстой.
Ингэж тухайн этгээдийн хөрөнгийнх нь эсрэг арга хэмжээ хамт авагдаж байх ёстой. Ингэснээр энэ төрлийн гэмт хэрэг дахин хэвийн үйлдэгдэхгүй байхөд нөлөө үзүүлнэ" гэлээ.
Улс төрийн намын санхүүжилтийн тухайд Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллагын Авлигын эсрэг сүлжээний шинчээж Виталий Каско "Улс төрийн авлига бол Монгол Улс дахь авлигын гол асуудлуудын нэг юм. Дээд түвшний хэд хэдэн улс төрч авлигатай холбоотой томоохон хэмжээний асуудалд хутгалдаж, тэр ч байтугай гадаад улсын хуулиар шийтгүүлжээ. Улс төрийн намууд авлигад хамгийн их автсан институцийн нэг гэж тооцогддог.
Авлигын эсрэг стратегид улс төрийн намын санхүүжилттэй холбоотой хууль эрх зүйн орчин, практикийг сайжруулах хэд хэдэн зорилтыг дэвшүүлсэн хэдий ч холбогдох төрийн байгууллагуудад энэхүү асуудлыг шийдвэрлэж, шинэчлэлт хийх талаар одоог хүртэл санаачлага гаргаагүй байна. Тухайлбал дараах асуудлуудыг онцлон хэлмээр байна.
Үүнд: