Уг нь либертари үзэлтэй хүн төрд юу болж байна хэмээн Левайфанд их анхаарал тавин, улстөрчдийг сонирхоод байдаггүй л дээ. Тэднээс аль болох хол, өөрийн хийх ёстой зүйлийг хийгээд явдаг. Хүнд гэм хор учруулахгүй, хүний хүрээ рүү орчихгүй явах нь либертари үзэлтний гол эрмэлзэл. Гэтэл Монголын нийгэмд улс төрөөс бүрэн тасархай байх арга үнэхээр алга. Иймд либертари үзэлтнүүд улстөрчдөд хэрхэн хандах вэ гэдгээ тодорхойлохоос өөр аргагүй.
Монгол бол үнэхээр өөрийн “онцлог” бүхий орон. Хэдийгээр пост-коммунист Унгар, Польш, Чех, Словак, Латви, Литва, Эстони, Румын шиг шилжилтийн үедээ яваа гэгддэг ч үнэндээ улс төрийн шал өөр соёл, уламжлалтай орон юм. Бидэнд коммунистуудтай амь хайргүй тэмцэлдэж байсан өвөг дээдэс алга. Оюун санааны өөрөөр сэтгэгч, анти-коммунист нууц утга зохиол огт байсангүй (Р.Чойномыг эс тооцвол). Ядахад л Баруунд гарсан хамаатан садан, анд нөхөд, тэдний нөлөө гэх зүйл байгаагүй. Монголын коммунизм бол бараг л жинхэнэ коммунизм байсан.
“Монгол бол ардчилсан орон. Ардчиллыг тайван замаар амжилттай хэрэгжүүлсэн орон гэж америкчууд биднийг магтсан” гэдэг нь Монголын улстөрчдийн ганц бахархдаг зүйл (Үнэндээ Румын зэрэг ганц хоёр орныг эс тооцвол 10 гаруй оронд хувьсгал тайван замаар л өрнөсөн шүү дээ). Ардчилал гэдэг хүн төрөлхтний шүтээн болсон, гайхамшигт сайхан зүйлийг ер нь шүүмжилж болох уу? Шүүмжилснээсээ болоод зохиогч би хамгийн адгийн харгис амьтан болж, Хойд Солонгос, Кубыг хамгаалагч хэмээн цоллогдож, Монгол дахь пост-коммунистуудтай адилтгагдах юм биш биз (уг нь пост-коммунистууд ардчиллыг шүүмжилж зүрхлэхгүй, зүрх гаргасан ч олигтой үндэслэл гаргаж чаддаггүй)? Үнэндээ ардчиллыг ардчиллаас цааш хөгжиж, түүнээс дээгүүр болж чадсан үзэл онол л шүүмжлэх эрхтэй.
Шулуухан хэлэхэд, либертари үзлийн үүднээс авч үзэх юм бол ардчилал тийм ч олигтой нийгмийн байгууламж биш. Ардчилсан нийгэмд хүртэл дарангуйлал, тоталитарианизмын элемент байдаг. Ардчиллыг хоосон шүтэгчид (үнэндээ тэд ардчилагчид биш) ийм элементүүдийг “өөрсдийн гоё сайхан ардчилсан” нийгмээсээ олж хардаггүй бөгөөд харин либертари үзэлтнүүд эрх чөлөөний үзлийн үүднээс олж хараад шүүмжилдэг. Ардчиллыг хоосон шүтэгчид ардчилсан нийгмээ коммунизмтай харьцуулдаг. Мэдээж ардчилал нь коммунизм, фашизмаас дээр байлгүй яахав. Харин либертари үзэлтнүүд ардчиллыг эрх чөлөөний үзэлтэй харьцуулдаг. Үүнийг Платоноос аваад олон сэтгэгч хэлж байсан.
Шулуухан хэлэхэд, либертари үзлийн үүднээс авч үзэх юм бол ардчилал тийм ч олигтой нийгмийн байгууламж биш
ХХ зуунд гэхэд Английн Ерөнхий сайд байсан У.Черчиллийн хэлсэн үгийг бид бүгд мэддэг. Ардчиллын төлөө хүн биш, ардчилал хүний төлөө байдгаараа урьдах нийгмийн байгууллаас ялгагдах ёстой. Ямар нэг зорилго тавьчихаад түүнийхээ төлөө хүнийг золигт гарган, золиослоод байдаг үзлийг тийм дэвшилтэт үзэл гэж үзэх аргагүй. Үүний нэгэн адил ардчилсан үзэл ч хүнийг өөрийн төлөө золиослох биш, харин хүний төлөө үйлчилж байсан цагт дэвшилтэт болох учиртай. Дэлхий дээр ардчилалд шилжээгүй улс орон гэж бараг байхгүй болсон өнөө үед ардчилал нийгмийн дэвшилтэт байдлын шалгуур болж чадахгүй. Ардчилал тогтсон оронд нийгмийн шударга бус байдал, ядуурал, өлсгөлөн гуйланчлал байсаар байна.
Либертари үзэлтний хувьд зүүн хандлагатай, коммунлаг юм ярьдаг хүмүүс бол тийм аюултай биш. Учир нь, тэдний үзэл баримтлал, хандлага тодорхой ил байдаг. Тэд либертари үзлийн эсрэг байдгаа ч нуудаггүй, нуух ч аргагүй учраас хор багатай. Харин ардчиллын нөмрөгөн доор орсон албан тушаалын хэнээтэн, эд хөрөнгийн шуналтан, бюрократууд л аюултай. Тэд ардчилал, эрх чөлөө, хувь хүн, эрх гэсэн зүйлийг либертари үзэлтнүүдээс багагүй ярьж (ингэснээрээ уг ойлголтуудын үнэ цэнийг бууруулж), өөрсдөө нууцлаг байдлаар түүнийхээ эсрэг зүйл хийж, “ардчилсан бюрократизм”, “ардчилсан боолчлол”, “нийгмийн шударга бус байдлыг” гааруулдаг.
Бидэнд либертари номуудыг унших зав чөлөө олддоггүй юм гэхэд Кристиан Майклийн “Би яагаад ардчилагч биш вэ?” (Би эрх чөлөөг илүүтэй үздэг) гэсэн өгүүллийн утга санаатай танилцах ёстой гэж санагдаж байна (Ташрамд хэлэхэд, энд мөн л Бэртран Рассэлийн "Би яагаад христийн шашинг шүтдэггүй вэ?" эссэний нэрнээс зээлсэн санаа явж байгааг уншигч анзаарсан буй заа. Урьд бид Хайк Боолчлогдох зам номынхоо нэрийг мөн л түүний "Эрх чөлөөнд хүрэх зам" номноос авсныг дурьдаж байсан). Үнэнийг хэлэхэд, миний хувьд www.liberalia.com/htm/cm_not_democrat.htm сайт уруу орж дээрх өгүүллийг харах гэж оролдсон боловч франц дээр гарч ирээд болоогүй юмдаг.
Шүүмжлэгддэггүй, няцаагддаггүй юм бүр цаагуураа ялзарч доройтож байдаг
Коммунизмын үед коммунизмыг шүүмжилж болохгүй, фашизмын үед фашизмыг шүүмжилж болохгүй, ер тоталитари дэглэм өөрийгөө шүүмжлэхийг зөвшөөрдөггүй. Ардчиллын үндсэн ялгаа өөрийгөө шүүмжлэхийг зөвшөөрдөг байх ёстой. Поппэгийн хэлснээр шүүмжлэгддэггүй, няцаагддаггүй юм бүр цаагуураа ялзарч доройтож байдаг. Түүн шиг ардчилал шүүмжлэгддэггүй юм бол мөн л цаагуураа ялзран доройтох ажээ.
Ардчиллыг шүүмжилж, харааж, загнаж болж байна. Ганцхан шүтэж л болохгүй. Учир нь энэ үзэл угаасаа хоосон шүтэхийн эсрэг үзэл шүү дээ. Ардчиллыг дээрээс, доороос, баруунаас, зүүнээс, өнгөрснөөс, одоогоос, ирээдүйгээс шүүмжилж болно.
Одоо Монголд хамгийн “хачирхалтай” хүмүүс ардчилал хэмээн бархиралдах болжээ. Ардчилсан гэсэн хаягийг авсан намд буй ийм “ардчилсан бус” хүмүүжил, зан төлөв, амьдралын арга барилтай хүмүүсийг тэнд байсан цагт хэн ардчилалд итгэх юм бэ? Ардчилал гоё, сайхан, дэвшилттэй гэж Африк, Латин Америкийн хуурамч ардчилалтай орны удирдагчид шиг улиг болсон зүйл ярьж байхаа одоо боливол таарна. Нэгэнт эрх мэдэл авсан бол ямар ч демократ (ардчилагч) бюрократ (хүнд сурталтан) болдог, тэднийг контороос нь гаргах боломжгүй гэж анхааруулсаар ирсэн либертари үзэлтнүүдийн хэлж байсан үгийн үнэнийг Монголын ардчилагчид ил тод харуулав.
“Ардчилал гэдэг бол ард түмэн өөрсдийн төлөө, өөрсдөө бий болгосон, өөрсдийнх нь засаг” байсан бол одоо Ричард Нийдхэмийн хэлснээр “Ардчилал гэдэг бол төрийн төлөө, төрийн бий болгосон зүйлийг хэрэгжүүлэх гэж зүтгэж байдаг ард түмний засаг” болон хувирчээ.
Саявтар Монгол оронд ардчилсан хөдөлгөөн ялсны 20 жилийн ойг тэмдэглэж өнгөрүүллээ. Өнгөрүүлсэн биш юм аа, 2010 оныг тэр чигээр нь энэ баярт зориулж бүтэн нэг жил тэмдэглэх юм гэсэн. Одон медаль гэж баахан төмөр нэгэндээ олгож, шагнал урсгаад. Үүнийг харахад манай ардчилагчид гэдэг яг л нөгөө хуучны социалистууд. Баяр бол албадлагын зүйл биш. Улс төрийн үйл явдлыг баяр болгож тэмдэглэдэг уламжлал тасрахгүй нь. Хуучин Октябрийн баяр, Майн нэгний баяр, Ардын хувьсгалын баяр гээд. Баярлахыг албаддаг, баярлахгүй бол улс төрийн агуулгатайгаар шүүмжилдэг байв даа. Жинхэнэ баяр бол уламжлалаар дамжиж ирсэн ёс заншлаар мөрдөгддөг зүйл: Кристмас, Цагаан сар, Шинэ жил, Халловин, төрсөн өдөр. Түүнээс биш энэ бол бүх нийтийн баяр гэж хэн нэг даргын хэлснээр яаж баярлах вэ? Амьдрал ядуу зүдүү, гачигдаж дутагдсан үед юуны чинь баяр! Ийм байхад “Та нар баярла!” гэж тушааж болохгүй.
Өөрсдөө л ууж идэцгээж, уйлж дуулцгаана биз. Архи дарс, агсам согтуу, аархуу дээрэлхүү, цээж баячууд. Үүнийг нь харахаар социалист биш, харин ихээхэн феодал маягтай ч юм шиг.
XXI зууны дэвшилтэт сэтгэгчдийн хувьд ардчилал үнэхээр “моодноос” гарчээ. Ардчилал гэхээр ямар ч өө сэвгүй зүйл байдаг мэтээр ойлгож байсан “гэнэн материалист” үе ард хоцорсон байна.
Ардчиллын талаар хэлсэн Черчиллийн алдарт үгэнд "Ардчилал бол өнөөг хүртэл байсан нийгмийн байгууламж дотроос хамгийн сайн нь, гэхдээ түүнд бас дутагдал байдаг" гэсэн хоёр гол санаа агуулагддаг. Черчилль жинхэнэ ардчилсан нийгэмд байсан учраас ардчиллыг шүүмжилж байсан хэрэг. Түүнээс биш ардчиллыг хоосон шүтдэг, хэдхэн хүн ардчилал гэсэн үгээр бусдыг айлган сүрдүүлдэг, ардчилал гэсэн далбаан доор албан тушаал хөөдөг нийгэмд бол хэн ч ардчиллыг шүүмжлэхгүй.
Одоо дэлхий дээр ардчиллын тухай ярьдаггүй хүн алга. Ази, Африк, Латин Америкийн дарангуйлагчид хийгээд Монгол дахь коммунистуудын үр сад бүр ч их ярьж байна. Хүмүүс гэнэт ардчилсан бус гэж хэлүүлэхээс айдаг болж гэнэ. 90-ээд оны эхээр ардчиллын талынх гэж хэлүүлэхээс сүнсээ зайлтал айж явсан хүмүүс одоо АН-ын томоохон зүтгэлтэн болчихсон явж байх жишээтэй.
Ардчилал өөрийнхөө сайхан нэрний цаана эрх чөлөөний дайсан, хамгийн олиггүй юмнуудыг нуудаг халхавч болжээ
Залуучууд нь гадаад хэл дээр байтугай, монгол хэл дээр хүний бичсэн юмыг хөлсөө чийхартал уншаад жинхэнэ логикт нь хүрч чаддаггүй, карьер хөөж нэг намаас нөгөө нам уруу харайж байдаг, хажуу дахь үл мэдэгчээ болон олон түмнийг “элэг барьж мэдэмхийрэн үндэслэдэг” (argumentum ad ignoratiam), утга учрыг нь ойлгоогүй мөртлөө ардчилал, либерализм, хүний эрх, хууль зүйт ёс гэсэн юм ярьж явна. Ардчилал өөрийнхөө сайхан нэрний цаана эрх чөлөөний дайсан, хамгийн олиггүй юмнуудыг нуудаг халхавч болжээ. Дарангуйлагч, нэр төр хөөгч, албан тушаалын хэнээтнүүд гээд ажил-хөдөлмөр хийгээд амьдарч чаддаггүй, чалхгүй улстөрчдөд “үхтлээ ашиглуулсан” муу ардчилал.
Ардчилал өөрийнхөө хүрээнд гарч ирсэн ямар ч удирдагчийн үйл ажиллагааг хууль ёсны болгодог. Гитлер мэтийн харгис зүтгэлтнүүд ардчиллаар дамжин засгийн эрхэнд гарч ирж байсан шиг одоо ч хамгийн олиггүй юмнууд ардчиллаар дамжин засгийн эрхэнд гарч байна. Ардчиллаар гарч ирсэн удирдагч өөртөө санал өгсөн хүнийг төдийгүй, санал өгөөгүй, өөр саналтай байсан, тэр ч бүү хэл эсрэг саналтай байсан хүнийг хүртэл захирна.
Сонгуулийн ардчилал, парламентын ардчилал, шууд ардчилал, төлөөллийн ардчилал, либерал ардчилал гэх шиг. Алинд нь ч авах юм алга. Ардчилал хамаг бололцоогоо шавхаж, хэрэглээнээс гарчээ. Хүн төрөлхтний хамгийн удаан өмсөж, урагдаж ноорсон хувцас шиг болсон ардчилал аргагүй л туйлдаж дээ.
Товчхон хэлэхэд, сонгуулийн ардчилалд дараах дөрвөн дутагдал лав байна.
“Ардчилал гэдэг бол 51 хувь нь 49 хувийнхаа эрхийг хураан авч буй, олонхоор хүч түрэх үйлдлээс өөр зүйл биш” - Томас Жэффэрсон
Ардчилал одоо Монголд “ордны профессор”, ухаантайгаа харуулах (бас дэвшилтэт үзэлтэй хүн болж харагдах) гэж мэрийж буй сэхээтний мөлчийтөл мэрэгдсэн яс, албан тушаалаар амьдардаг улстөрчдийн амьдрах орон зай л болж. Барууны орнуудад иргэд нь ардчилал гэсэн үгэнд хууртагдахаа нэгэнт больж. Хувь хүнийг олонхын дарангуйллаар дарамталдаг хэрэгсэл болох ардчиллыг капитализм хамгийн өндөр хөгжиж, хувь хүний эрхийг дээдэлдэг болсон орнуудад хүчтэй шүүмжлэн гарч ирж буй либертари онолын үүднээс авч үзэх юм бол ардчилал нь “нуруугаа авахуулсан морь”, “хүн төрөлхтний өчнөөн жил өмссөн ноорхой дээл” болсон байна.
Нэг онигоог дахин дахин яриад салдаггүй ядаргаатай хүмүүс байдаг. Түүнийг нь сонссоор байгаад улиг болчихсон хүмүүс инээх ч хэцүү, уурлах ч хэцүү байдалд ордог доо. Түүн шиг би ардчиллын тухай дараах онигоог мөн ч олон удаа ярьж байна. Энэ удаа ч дахиад л яръя. Таныг тэвчихийг хүсэж байна, учир нь энэ онигоо өнөөгийн ардчилагчдын дүр төрхийг маш хошин бөгөөд бодитойгоор харуулдаг юм.
Олонх нь эрүүл сэтгэх чадваргүй нийгэмд эрүүл сэтгэдэг цөөнх сэтгэл мэдрэлийн эмнэлэгт очдог
1930-аад оны үед Зөвлөлтийн нэгэн хамтралын хурал дээр хот орж ирсэн тариачин дэлхий бөөрөнхий гэж дуулснаа сонирхуулан ярьж гэнэ. Энэ тухай сонссон ганц хоёр хүн ч түүнийг дэмжсэн байна. Гэтэл олонх нь бөөрөнхий юман дээр бид яаж тогтдог юм гэж эсэргүүцэж л дээ. Ингээд хуралд ирэгсэд хоёр тал болоод маргалдаж эхэлж. Тэр үед санал хураалтын ардчилсан зарчмаар маргааныг шийдвэрлэдэг заншил тогтоод байсан тул санал хураахад олонхын саналаар дэлхий хавтгай болж таарсан гэдэг. “Олонх нь эрүүл сэтгэх чадваргүй нийгэмд эрүүл сэтгэдэг цөөнх сэтгэл мэдрэлийн эмнэлэгт очдог” гэж үүнийг хэлээд байгаа юм.
“Та өөрийгөө олонхын талд байгааг мэдэх юм бол өөртөө эргэлзэх, үйл ажиллагаагаа завсарлах үе болсон байна гэсэн үг” - Марк Твэйн
Тиймээс “Эрх чөлөө, ардчилал хоёр нь ижил зүйлс биш” гэдгийг бид хамгийн түрүүнд санаандаа хадгалж байх ёстой болж байна. Д.Боаз "Либертарианизм" номондоо ихээхэн хоржоонтой бөгөөд ойлгомжтойгоор “Хэрэв бид олонхын санал болгосон хүнтэй гэр бүл болдог нийгэмд амьдрах аваас ардчилсан, гэхдээ эрх чөлөөгүй нийгэмд амьдарч байна гэсэн үг” гээд “Либертари үзэлтнүүдийн хувьд улс төрийн хамгийн үнэт зүйл бол ардчилал биш, эрх чөлөө” (уг номны монгол хэвлэлийн 29-30-р тал) гэсэн байдаг.
Ардчиллын нөхцөлд асуудлыг хүчээр шийдвэрлэдэг. Ардчилал ноёрхож байх үед нэгийгээ ялахын тулд ухаалаг үндэслэл гарган, логиктой сэтгэж, оюун ухааныг дээдлээд байх шаардлагагүй, зөвхөн тооны хувьд олонх болж аваад санал хураахад л болно. Дэ Токвилль ардчиллыг “олонхын дарангуйлал” гэж маш зүйтэй томьёолсон. Ийм баримтлалыг эрх чөлөөний философийн эцэг гэж нэрлэгддэг Ж.С.Милль дэмжиж байв.
Санал хураалт гэдэг бол мэдлэг, авьяас чадвар, үнэн, хувь хүний эрх ашиг гэдгийг огт харгалздаггүй, цэвэр харанхуй массын психологи дээр тоглож байдаг үзэгдэл
Ардчилал хувь хүний эрхийг үл тоомсорлож байна. Хүний эрх гэдэг бол тооны олон цөөнөөс үл хамаарах констант зүйл. Ардчиллаар шийдвэр гаргадаг олонх энд ямар ч хамаагүй. Олонхоороо шийдэж байна гээд (санал хурааж байгаад) үлдсэн нэгийнхээ юмыг ес нь авчихаж болдог юм биш.
“Бид олонхын нийгэмд амьдарч байна. Хэрэв олонх эрүүл сэтгэх чадвараа алдсан бол эрүүл сэтгэгч цөөнх сэтгэл мэдрэлийн эмнэлэгт очихоос өөр аргагүй болдог” - Х.Манн
Ардчилал эрх чөлөөтэй харшилдаг. Ардчиллын нөхцөлд 100 хүнээс 51 нь ялсан бол үлдсэн 49-ийнхээ эрх чөлөөг үгүйсгэдэг учраас тэр нь олонхын дарангуйлал, түүнээс өөр юу ч биш. Эрх чөлөөнд дайсагнагч ийм хамтын санаа бодол, нийтийн хүсэл зориг бол руссоч-марксч үзэл санаа мөн. Эндээс л коммунизм хийгээд фашизм өөрийгөө зөвтгөх онолын үндсийг олж авдаг. Ардчилал 99 хувийн эрх ашгаар түрээ барьж асуудлыг шийддэг бол эрх чөлөө үлдсэн нэг хувийн эрх ашгийг харгалзахыг шаарддаг. Энэ утгаараа ардчиллын хамгийн сайн онол эрх чөлөөний онолд ялагддаг.
“Ардчилал гэдэг бол хоёр чоно, нэг хонь өглөөний хоолондоо юу идэх талаар санал хурааж байгаагаас өөрцгүй зүйл” - Х.Л.Мэнкэн
Сонгуульт ардчиллын нөхцөлд “Хоёр чоно нь нэг хонио өглөөний хоолондоо идэх шийдвэр гаргах” нь тодорхой. Энэ бол ардчилалд Плато, Милль хоёрын хамгийн их дургүйцэж байсан утга. Санал хураалт гэдэг бол мэдлэг, авьяас чадвар, үнэн, хувь хүний эрх ашиг гэдгийг огт харгалздаггүй, цэвэр харанхуй массын психологи дээр тоглож байдаг үзэгдэл. Хэн ч ямар ч сэдлээр санал өгч болдог, бараг зүс царайны сайхнаар сонгуульд ялах боломжтой.
Асар их бодож, эргэцүүлсэн хийгээд юу ч бодоогүй хоёр хүний саналын жин яг адил гардаг. Ардчилсан сонгууль ердөө л массын психологийг илэрхийлнэ. Фройд, Лебон нарын хэлснээр, массын психологи сэтгэл хөдлөл давамгайлсан, тогтворгүй, сэтгэмж багатай байдаг бол хувь хүний психологи ихээхэн рациональ, бат тогтвортой, шүүмжлэлт хандлагатай байдаг.
Гэтэл одоо сонгууль явагдсан л бол ардчилсан гэсэн нэр зүүх болж. Хуурамч сонгууль байсан ч ардчилал. Сонгууль эрх чөлөө өгдөггүй. Харин 99 хувийн эсрэг буй нэг хувийн сонголтыг хүлээн зөвшөөрч буй бол эрх чөлөө.
Зохиогчийн зөвшөөрөлтэйгөөр нийтлэв.
2010.06.09 Философийн ухааны доктор Б.Батчулуун