Индэр    
2023 оны 11 сарын 10
Зураг
iKon.mn сэтгүүлч

Улаанбаатарт 2023 оны эхний есөн сард замын хөдөлгөөний дүрмийн шалгалт өгсөн 34,378 хүнээс тал орчим нь УНАЖЭЭ

Зураг
Гэрэл зургийг MPA агентлагийн онцгой зөвшөөрөлтэйгөөр ашиглав

Монголчууд дугуйтай тээврийн хэрэгсэлд суугаад 100 гаруй жил болжээ. Мориноос буугаад машин унаж сурч буй ч асуудал дуусаагүйг одоогийн Улаанбаатарын замын хөдөлгөөн харуулж байгаа гэхэд хилсдэхгүй болов уу. 

Тээврийн цагдаагийн албанаас гаргасан тоон мэдээлэлд 1929 онд Монголд бүртгэлтэй 20 тээврийн хэрэгсэл байв. Харин ардчилсан нийгэмд шилжихийн өмнөх нь буюу 1989 онд 43,491 тээврийн хэрэгсэл улсын хэмжээнд бүртгэгдэж байж.

Тэгвэл 2022 онд нийт 1,264,892 тээврийн хэрэгсэл улсын хэмжээнд бүртгэгдсэн байна. Үүнээс 712,992 нь Улаанбаатар хотод бүртгэлтэй байгаагаас 513,953 нь суудлын автомашин юм.

Энэ олон машиныг ямар хэмжээний дүрмийн мэдлэгтэй, жолооны сургалтаа хэр зэрэг амжилттай төгссөн хүн жолоо атгаж байгаа вэ гэдэгт анхаарах хэрэгтэй байна. Өөрөөр хэлбэл мориноос буугаад 100 жил болсон хүмүүс машин зөв барих арга барилд найзуудыгаа хэрхэн амжилттай бэлдэж байгаа вэ? 

Нийтийн тээвэр хүртээмжгүй байдал, тэг зогсолттой энэ цаг үед хүмүүс хувийн авто машиныг сонгох болсон. Жишээлбэл Улаанбаатар хотод сүүлийн гурван жилийн хугацаанд жилд дунджаар 47,000 тээврийн хэрэгсэл бүртгэгдэж буйг Түгжрэлийн сайд мэдээлсэн.

Өнөөдрийн байдлаар замын хөдөлгөөнд оролцож байгаа тээврийн хэрэгслийн 65 орчим хувь нь татвар, даатгалаа төлж, 60 орчим хувь нь техникийн хяналтын үзлэгтээ орж, 20 орчим хувь нь л торгуулиа төлдөг байна. 

Хуучирсан нийтийн тээвэрт шахцалдан түгжирч явснаас хямдхан ч гэсэн хөл дүүжлэх унаа олж аваад дуртай хөгжмөө сонсоод түгжрэх нь нэг бодлын тав тух байж магадгүй. Тээврийн хэрэгсэл нэмэгдэх тусам зам тээврийн ослын тоо нийслэл хотод өсдөг аж. Өнгөрсөн онд улсын хэмжээнд 24,121 зам тээврийн осол гарснаас 20,322 нь зөвхөн Улаанбаатар хотод бүртгэгджээ.

Тус зам тээврийн ослын 96.5 хувь буюу 23,277 нь зөвхөн жолоочийн буруутай үйлдлээс болсон байна. Тэгвэл 2022 онд нийслэл хотод жолоочийн буруутай үйлдлээс болж 19,583 осол бүртгэгдсэн аж.

Нэг харамсалтай тоон мэдээлэл нь зам тээврийн ослоор нас барж буй хүмүүс гэмт хэрэгт өртөж нас барагчдаас хамаагүй их байна. Жишээлбэл өнгөрсөн онд улсын хэмжээнд зам тээврийн ослын улмаас газар дээрээ болон хэрэг бүртгэлт, мөрдөн байцаалтын шатанд 539 хүний амь нас хохирсны 453 нь орон нутгийн замд, 86 нь нийслэлд бүртгэгдсэн байгаа юм. Гэтэл гэмт хэргийн улмаас 2022 онд 280 хүн амь насаа алдсан гэсэн тоо бий. 

"Монгол Улсын нутагт дэвсгэрт тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрх бүхий 1.5 сая иргэн байна"

Жолоочийн буруутай үйлдлээс болж зам тээврийн осол гарч буй нь жолооны сургалтын байгууллагуудын чанарын асуудлыг ярихад хүргээд байна. Одоогоор манай улсын нутаг дэвсгэрт 1.4 хүн тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхтэй байна. Үүний 63.1 хувийг эрэгтэй, 36.9 хувийг эмэгтэй хүн бүрдүүлдэг аж.

Тэгвэл зөвхөн суудлын машин барих эрхтэй 985,666 иргэн байгааг Тээврийн цагдаагийн албанаас мэдээлсэн байна. Улсын хэмжээнд нийт 54 мянга гаруй эмэгтэй жолооч байгаагийн 18 мянга нь өнгөрсөн онд тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхээ авчээ. 

Тээврийн цагдаагийн албанаас 2022 онд зам тээврийн осолд холбогдсон 18,590 жолоочийг нарийвчилсан судалгаанд хамруулсан байна. Гэтэл осолд холбогдсон жолоочдын 6,882 нь тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхээ аваад 0-4 жил болсон хүмүүс байжээ.  

Гэтэл албан ёсны жолооны сургуулиа сурч, шалгалтдаа тэнцээд гарч буй хүмүүс осолд холбогдох магадлал бага баймаар юм шиг. Даанч дээрх судалгаанаас эсрэг үзүүлэлтүүд гарсан байна.

Мөн 2022 онд осолд холбогдсон 18,000 гаруй жолоочийн 4,434 нь эмэгтэй хүн байгаа аж. Энэ нь эмэгтэй жолоочийн зам тээврийн осолд өртсөн байдал 2021 оны үзүүлэлтээс 17.5 хувиар өссөн үзүүлэлт юм.

Түүнчлэн осолд холбогдсон жолооч нарын

  • 5,717 нь 18-23,
  • 4,339 нь 24-29,
  • 7,225 нь 30-34 насныхан байгаа юм. Сонирхуулахад зам тээврийн осолд хамгийн их холбогдсон нь 1990 онд төрсөн хүмүүс байсныг Тээврийн цагдаагийн албанаас онцолсон байна. 

Мэдээж хэрэг осолд холбогдсон жолооч нарын дийлэнх буюу 13,032 нь суудлын машин жолоодох эрх бүхий хүмүүс байсан байна. Тэгэхээр жолооны сургалтын байгууллага чанарт анхаарах цаг ирснийг дээрх судалгаа тодорхой хэмжээгээр харуулж байна.

Жолооны курс юу заадаг вэ? 

зураг
 
Гэрэл зургийг MPA агентлагийн онцгой зөвшөөрөлтэйгөөр ашиглав

Хуулиараа бол 18 нас хүрсэн иргэн тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхтэй болдог. Одоогоор Улаанбаатар хотын хэмжээнд 247 жолооны сургалтын байгууллага идэвхтэй үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Харин орон нутагт 192 жолооны сургалтын байгууллага жолооч бэлтгэж байгаа аж. 

Хууль зүй, дотоод хэрэг, Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайдын 2019 оны A/46, A/09 дугаартай хамтарсан тушаалаар баталсан "Тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхийн шалгалт авах" журмын дагуу Улаанбаатар хотод үйл ажиллагаа явуулдаг жолооч бэлтгэх сургалтын байгууллагын төгсөгчдөөс Цагдаагийн Ерөнхий Газрын Бүртгэл хяналтын төв Замын хөдөлгөөний хууль, дүрмийн онолын болон дадлагын шалгалтыг авч тэнцсэн иргэдэд тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрх олгодог.

Шинээр жолооч болохоор төлөвлөж буй хүмүүс юу сурах талаар зарим жолооны сургуулиудын багш нараас тодрууллаа.

"Өмнө нь жолоодлогын шалгалтыг Цагдаагийн ерөнхий газрын бүртгэл, хяналтын төвийн хашаанд явуулдаг байсан. Харин сүүлийн жилүүдээс шалгуулагчид нэг цагдаатай хамт машинд суугаад хотын хөдөлгөөнд дүрмээрээ оролцож байгаа эсэхийг хардаг" хэмээн жолооны сургалтын байгууллагын багш нар мэдээлэл өгөв.

Олон нийтийн сүлжээнд зараа тавьж буй сургуулиуд "онлайн ангидаа элсэлт авна", "жолооны үнэмлэх 14-45 хоногт түргэн шуурхай гаргана", "хурдан хугацаанд амжилттай төгсгөнө" гэх мэт чихэнд чимэгтэй үгээр үйлчлүүлэгчдээ татдаг болжээ. Харин жолооны сургалтын төлбөр 600 мянган төгрөг хэвээрээ байгаа юм.

Суралцагч замын хөдөлгөөний хууль, дүрэмтэй холбоотой хичээлийг өөрөө бие дааж, гэрээрээ суралцах болсныг ААН-үүд онцолж байв. Өмнө нь жолооны сургуулиуд нь туг тойруулах, машин зогсоолд тавиулах гэх мэт дадлагын хичээлийг ордог байсан аж. Гэвч ихэнх жолооны курс долоо хоногт 2-3 удаа хотын замын хөдөлгөөнд оролцуулж дадлагад гаргадаг байна. Орон сууцнуудын зогсоолоос машинаа оруулж гаргахаас дадлагын жолоодолт эхлэх аж.

Суралцагч өөрийн цаг заваасаа хамаараад долоо хоногт хэдэн ч удаа ирж жолоодлогын дадлага хийж болно хэмээн ярьсан газар цөөн байв.

Зарим жолооны сургууль "хамгийн чухал дадлагын хичээлээ хотын түгжрэл дотор зогсож байгаад дуусгадаг. Цагдаагийн ерөнхий газрын бүртгэл хяналтын төв дээр очиж замын хөдөлгөөний жолоодлогын шалгалтыг 10 минут хотын хөдөлгөөнд оруулаад болчихдог гэсэн. Хуучин шиг туг тойруулж шалгалт авахаа бараг больсон. Гэхдээ үнэмлэх баталгаатай гарна" гэсэн хариуг өгсөн юм.

"Энэ оны эхний есөн сарын байдлаар Улаанбаатарт 34,378 хүнээс замын хөдөлгөөний хууль дүрмийн шалгалт авахад 15,935 нь унажээ"

Жолооч бэлтгэж буй сургалтын байгууллагын чанарын талаар нарийн судалгаа тун ховор.

Энэ онд ямар нэгэн байдлаар зөрчил гаргасан нийт 25 жолооны сургалтын байгууллагын үйл ажиллагаа явуулах зөвшөөрлийг цуцалсан байна. Харин өнгөрсөн онд Тээврийн цагдаагийн алба, Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын яамны хамтарсан ажлын хэсэг Улаанбаатарт нэгдсэн шалгалт явуулсны үр дүнд 49 жолооны сургалтын байгууллагын үйл ажиллагаа явуулах зөвшөөрлийг түр цуцалсныг ХНХЯ-ны ХНХ-ын Сургалт, үнэлгээ, судалгааны институтээс мэдээлэв. Мөн үйл ажиллагаа цуцлагдаж буй газруудын дийлэнх нь жолооны 1-2 багштай байдаг аж.

Жолооны сургалтын байгууллагуудын зөвшөөрлийг цуцлахын тулд үйл ажиллагаанд гарсан зөрчил, сургалтын орчин, суралцагчдаас ирүүлсэн гомдлыг харгалзан үздэг байна.

Цагдаагийн ерөнхий газрын Бүртгэл хяналтын төвөөс ирүүлсэн мэдээллээр энэ оны эхний есөн сарын байдлаар орон нутаг болон Улаанбаатарт нийт хэдэн хүн жолоодох эрхийн шалгалтад хамрагдсаныг харуулжээ. 

Орон нутагт шалгалт өгч буй хүмүүс Улаанбаатарынхаас илүү өндөр хувьтай тэнцэж байгааг харж болно. Харин Улаанбаатарчууд замын хөдөлгөөний хууль дүрмийн шалгалтад хамгийн их унаж байгаа юм. Магадгүй энэ мэдээллээр жолооны курсүүдийн сургалтын чанарыг хэмжиж болох юм шиг санагдана.  

Монгол Улсад мөрдөгдөж буй хууль дүрмээр улсын хэмжээнд жолооны сургалтын байгууллагуудыг тоог хязгаарладаггүй. Шаардлага хангасан бол зөвшөөрлийг нь эхний удаад нэг, дараа нь хоёр жилээр сунгаад явдаг аж.

2022 оны байдлаар манай улсад тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрх бүхий 1,469,707 жолооч бүртгэгдсэн байна. Мөн тус онд 62,865 хүн тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрх авчээ. 

Өмнөх жилүүдийн тоон мэдээллийг харахад жилд 55-60 мянга гаруй хүн тээврийн хэрэгсэл жолоодох эрхтэй болдог байна.

Мэдээж хэрэг жолооны сургалтыг чанартай явуулж буй ААН-үүд байгаа. Гэхдээ холбогдоод асуухад "чанартай тухтай сурахыг хүсвэл 45 хоног сууж болно" гэж буй ААН-үүдийн үйл ажиллагааг хянах зайлшгүй шаардлагатай. Ямар ч зүйлийг амар хялбараар хурдан шуурхай гүйцэтгэхийг боддог монголчуудын сэтгэхүйг өөрчлөхийн тулд жолооч болох босгыг өндөрсгөх чухал хэрэгцээ бий

Жолооны сургуулиа төгсөөд 0-4 жил болж буй хүмүүс хамгийн их осолд холбогдсоныг дээр дурдаж байсан. Тэгэхээр энэ олон жолооч бэлтгэх сургалтын байгууллагынхаа тоонд бус чанарт анхаарах цаг ирсэн болов уу.

Энэ мэдээнд өгөх таны хариулал?
9
Зураг
ЗӨВ, ГОЁ
2
Зураг
ТЭНЭГЛЭЛ
1
Зураг
ХАРАМСАЛТАЙ
Зураг
ХАХА
Зураг
ХӨӨРХӨН ЮМ
Зураг
ГАЙХМААР
Зураг
БАХАРХМААР
Зураг
БУРУУ
ИЛГЭЭХ
БОЛИХ
Зураг
Баярлалаа
23 СЭТГЭГДЭЛТЭЙ
0/1000
Эхний
Сүүлийн
Шилдэг
Зочин [66.181.168.8] 2023/11/12
ХАМГИЙН ОЛОН ЖИЛ БОЛСОНГУУДААС НЬ ЭХЛЭЭД БҮГДЭНГЭЭС НЬ ЭЭЛЖЛЭЭД ШАЛГАЛТ АВААД ЯВЧИХ, ТЭНЦЭЭГҮЙГИЙНХ НЬ ЭРХИЙГ ХАСААД БАЙ ЗАМ СЭЛҮҮХЭН БОЛНО
0 | 0 Хариулах
хүннү [103.41.93.41] 2023/11/12
Одооны жолооны сургалт муу болсон гэсэн. Мөнгө төлөөд яваад өгдөг дараа нь очоод үнэмлэхээ авдаг болсон гэнэ. Хөдөөний жолоочийг шалгавал 100 унана. Нэг ёсондоо 512 мянган жолооч гэсэн үг үүн дээр хотын 350 мянгыг нэмбэл 862 мянган жолооч шалгалтандаа унана. Улсын хэмжээнд нийт 1 265 000 жолооч байна. Үүнээс 862 000 нь унаад өгөхөөр цаана нь 403 000 орчим нь жолоо барих юм байна л даа. Ийм хариуцлагагүй байж болохгүй ээ. Хэрэвээ гэнт бүх жолооч нараас шалгалт авбал улсын хэжээд 2/3 нь унах магадлал өндөр.
0 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.161.46] 2023/11/11
Жолооны сургалтууд сургалтаа сайн зааж чаддаггүй дүрэм хүний утсанд апп суулгаж өгөөд өөрсдөө сур ойлгохгүй бол асуу гэдэг,дром дээр заахаа байсан,хотын жолоонд 2-3 удаа гаргаад шалгалтанд оруулж буй нь шууд утгаараа асар их мөнгөөр алуурчид бэлдэж байгааг Цэгцлэх цаг аль хэдийн болоод байнашдээ,Монгол хүн бид бие биеэ хядаад дуусах юмуу төр засаг ажлаа хийгээч
1 | 0 Хариулах
Иргэн [202.9.40.180] 2023/11/11
Жолооны курсуудэд үнэлгээ хий. Тэд дүрмээ ч зааж чаддаггүй. Дром хэрэгсэл байхгүй, зөвхөн мөнгө саагчид.
0 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.190.236] 2023/11/11
Ямар ч мэдрэмжгүй дуртай нэг нь жолоо барина гж юу байдгийн.маш өндөр шалгуураар жолооны эрх өгөх хэрэгтэй
0 | 0 Хариулах
Зочин [178.115.66.138] 2023/11/11
Joloonii kursiig chanarjuulah heregtei !!!!
0 | 0 Хариулах
Зочин [73.217.78.254] 2023/11/10
Энэ бол Монгол бол улны халтарууд тэнэгүүдийн орон гэдэг харуулсан нэг үзүүлэлт. Ихэнх нь ийм тэнэгүүд байж нэг нэг приус гэдэг цаасан шахуу хөнгөн машин зээлээр авч унаад онгироод 130 км/цагийн хурдтай нисэж өөртөө болон өрөөлд гай тарина. Улс орныг сөнөөхөд атомын бөмбөг хэрэггүй зөвхөн Хүн ардыг нь боловсролгүй тэнэг сармагчингууд болгоход л хангалттай гэж ЯАСАН ҮНЭН ҮГ вэ.
0 | 0 Хариулах
Зочин [202.126.88.196] 2023/11/10
Жолооны курсууд 600 мянга авдаг. Юуч заадаггүй. Жолоонд 3-4 удаа л гаргадаг. Багш нар нь бичиг үсэггүй шахуу улны хар оркууд байдаг.
4 | 0 Хариулах
hehe [202.21.124.129] 2023/11/10
ene yg yaadaag zurag ve? whahahaha tatlaa al.
1 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.161.130] 2023/11/10
Эрүүл мэндийн үзлэгт сэтгэх хурдыг шалгадаг болох хэрэгтэй.Хэт удаан явах нь бусдад тээг болно уу гэхээс самбаачлах хурдыг нэмэгдүүлэхгүй.
1 | 0 Хариулах
Зочин [48.187.27.121] 2023/11/10
дүрмээ уншихгүй, уулзвар нэвтрэх дараалал цагдаагийн дохио ойлгохгүй, дүрэм зөрчөөд эргэхэд нь урдуураа оруулаагүйн төлөө эмэгтэй жолооч нар урдуураа оруулдаггүй гэж хуцацгаадгаа л боль, зүгээр туслахаас мөрөөрөө хүлээгээд зогсож байхад бол оруулдаг, улайм цайм ирэнгүүтээ дайраад байхаар тэгхээс тэгэх гэж оруулдаггүй байгаа шүү, харц тулагарахаас айдаг гээд байдаг билүү, толгойгоо эргүүлээгүй ч харчихдаг байгаа
6 | 0 Хариулах
Зочин [182.151.29.100] 2023/11/10
эмэгтэй жолооч нарыг ад үзээл байсан, нийт машины чинь 10%-ийг л эмэгтэй жолооч барьж байгаам байнашд
3 | 0 Хариулах
Зочин [59.153.85.10] 2023/11/10
11хувь болвол баларлаа бүр.
5 | 0 Хариулах
Зочин [73.217.78.254] 2023/11/10
Яг 10 % байж харагдаач. Хаашаа л харна нэг муу хуучин Япон Со машин унасан Дүрэмээ мэддэггүй Хаалгаар чихцэлдэж ордог сэтгэхүйтэй Авгай нар л байдаг штээ. Худлаа худлаа тоо шүү. За бараг 40% дөхөх байх шүү.
0 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.161.249] 2023/11/10
Заримыг нь заль хэрэглэж тэнцүүлээд байхөд л тэр шүү дээ.
0 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.183.87] 2023/11/10
шалгалт өгч яадын танидаг хүн байгаашд
1 | 0 Хариулах
Зочин [203.91.115.55] 2023/11/10
Ядаж эгнээ байраа солихдоо дохио өгөх наад захын дүрмээ биелүүлдэггүй шүү дээ. Хурууны үзүүрээр хийх юмыг хийчих чадваргүй жолооч нар байна даа.
2 | 0 Хариулах
Зочин [66.181.180.248] 2023/11/10
Дүрмээ уншихгүй, ойлгохгүй байна гэсэн л үг л дээ
1 | 0 Хариулах
Зочин [202.21.108.13] 2023/11/10
er ni hetsuu boltsiishdee. tsagdaa nar changa boltson er ni bolomjiin yavj baihad shuud unagaadag bolson. yamar aldaa gargachiv geheer helj ogohgui unasan geed uurlaad buulgaj baina. ene bol nugalaa. aldaa gargasan bol helj ogch baih yostoi
2 | 0 Хариулах
Зочин [202.126.88.166] 2023/11/10
Хэзээний л тийм байсан 2000 оны үед, шууд унасан буу гэж уурладаг, унасан шалтгаан нь цагдаа өөрөө энд зогс гээд хориотой газар зогсоох гээд энд зогсож болохгүй гэж хэлээд нэмэр болоогүй бараг дэвхэцсэн байх шүү машин дотор энд зогс гэж байна тэгээд яагаав би мэдэж байна би зогс гэж байна гэж эдрэлтэж уурласаар байгаад буу унасан гэж байгаа юм хаха
0 | 0 Хариулах
Basca Feiza [216.240.71.227] 2023/11/10
сайн байцгаана уу. Хэхэхэ, инээдэм-шоололт- гоочлолт биш ч гэлээ, шалгалт өгсөн хүмүүсийн 99.8 % нь *унаагүй нь* их юм.
1 | 1 Хариулах
Зочин [178.115.66.138] 2023/11/11
Tsug gem , yu yriaad bnaa kkkk
0 | 0 Хариулах
Зочин [202.72.245.204] 2023/11/12
Ухаан алдаж унаад байгаа юм уу
0 | 0 Хариулах