1,300 метрийн гүнээс итгэл тээж дээшилсэн түүх

Оюу толгойн гүний уурхайгаас 24 цаг тасралтгүй 95,000 тонн хүдрийн биетийг газрын гадарга руу тээвэрлэх хүчин чадал бүхий туузан дамжуургын систем ашиглалтад ороод удаагүй байна. Оюу толгойн гүний уурхайн хамгийн том бүтээн байгуулалтын нэг болох Монголын анхны дүүжин хийцлэлтэй, хамгийн урт уг туузан дамжуургыг гадаад дотоодын 10 компани гурван жилийн турш барилга угсралтыг нь хийж гүйцэтгэжээ. Уг туузан дамжуургын системийн нийт урт нь 8 км буюу ойролцоогоор Сүхбаатарын талбайгаас Драгон терминал хүртэлх зайтай тэнцэхүйц юм. Сорилт бэрхшээлээр дүүрэн байсан энэ бахдам бүтээн байгуулалтын түүхээ тэд ийнхүү хуваалцлаа.     

2024 оны аравдугаар сарын 20-ны өдөр. Хяналтын өрөөнд байсан бүх хүн бие биеийнхээ амьсгалыг ч сонсож болохоор нам гүм төвлөрч зогссон байлаа. “1,500 тонн ачаалалтай туршилтаа эхлүүлье” гэх дохио өгмөгц хүн бүрийн нүдэнд хүлээлт, айдас, итгэл зэрэгцэн асжээ.

Хаана ч, хэзээ ч ямар нэгэн асуудал үүсэж болзошгүй учир бүгд станцаа анхааралтай чагнаж нэгнийхээ үг бүрийг алдалгүй сонсож байв. Хамгийн анхны хүдэр бууж буй чимээ гарч баяжуулах үйлдвэрийн агуулах руу орж эхлэхэд амьсгаа даран хүлээж байсан хүн бүр инээмсэглэж эхлэлээ.

Сүүлийн гурван жилийн турш маш олон cорилт, бэрхшээлтэй нүүр тулсны эцэст зорьж байсан үр дүндээ хүрэхийг харах нь огшиж бахархмаар мэдрэмж байсан гэдгийг төслийн ахлагч инженерүүд эргэн дурсав.

Оюу толгойн гүний уурхайд шинэ түүх эхлэв

Гүний уурхайн төслийн багийн ахлагч Ч.Энхцогт уг төсөлтэй танилцсан эхний өдрөө дурсахдаа “Гүйцэтгэгч болон инженерийн компаниудын анхны хурал болж бүгд ямар ажил хийх гэж буйтайгаа танилцсан тэр үед маш гүнзгий сэтгэгдэл төрж байсан. Доороо суурьтай биш дээрээс бэхэлсэн дүүжин туузан дамжуурга гэдэг нь өөрөө Оюу толгойд шинээр нэвтрүүлсэн технологи байсан учир бага зэргийн эргэлзээ, айдастай байсан ч төслийн инженерийн шийдэл болон хамтарч ажиллах баг хамт олны чадвар, туршлагад итгэж байлаа" гэсэн юм.

Тэрбээр Оюу толгойн уурхайд найм дахь жилдээ ажиллаж байгаа туршлагатай инженер. Харин энэ төслийн хувьд тэр шинэ хүн байв. Түүний болон бусад монгол мэргэжилтнүүдийн хувьд энэ төсөл мэргэжлийн өсөлтийнх нь дараагийн шат болжээ.

Хүдрийг гүний уурхайгаас үйлдвэрлэлийн хэсэг рүү тээвэрлэх хамгийн үр дүнтэй, оновчтой арга нь туузан дамжуургын систем гэдэг нь олон улсын туршлагаас харагддаг аж. Оюу толгойн хувьд ч ялгаагүй газрын гүнээс хүдэр тээвэрлэх хамгийн зөв, үр ашигтай шийдэл нь туузан дамжуургын систем юм байна.

Нийт 1,500 тонн жинтэй уг туузан дамжуурга нь 10.2 градусын буюу 18% налуу, өөрөөр хэлбэл уулын уруу мэт эгц байсан нь өндөр эрсдэлтэй ажил байжээ.

Дамжуургын бүтцийг бүрдүүлэхэд тус бүр 4.5 метр урттай нийт 1,469 ширхэг метал хийцийг нэг бүрчлэн угсарч 41 удаа залгаж татах ажлыг хийсэн нь маш нарийн хэмжилт, тооцоолол шаардсан аж.

"Сорилт болгон шинээр юм сурах, нэг зүйлийн ард гарах сэтгэл ханамжийг өгдөг"

Газар доогуур гурвалжин хэлбэртэй байрлах туннелүүдийн нэг нь “Ундайн гол”-ын яг доогуур нэвт шурган гарсан байх ба энэ хэсэгт чийг, манан үүсэх нь өрөмдлөг болон тоног төхөөрөмжийн суурилуулалтад хүндрэл учруулж байжээ. Гэсэн ч нөхцөл байдалд тохируулан геотехникийн ухаалаг шийдлүүдийг ашиглаж, бэрхшээлийг алхам алхмаар давж ажилласан байна.

Энэ талаар Ч.Энхцогт, “Асуудал гарч ирэхэд түүнийг хэрхэн шийдэх шийдлийг багаараа ярилцаж олоод түүнийгээ хэрэгжүүлэх нь төслийн хамгийн сайхан зүйл нь юм. Эцсийн дүндээ сорилт болгон нь шинээр юм сурах, нэг зүйлийн ард гарах сэтгэл ханамжийг өгч байдаг учраас тэр болгонд шантрах зүйл байхгүй” гэсэн юм.

Монгол Улсын нийт хүн ам нэг цаг ажиллах хэмжээтэй тэнцэхүйц (3.8 сая хүн-цаг) хөдөлмөрийн ард гарав

Туузан дамжуургыг хөтлөх зориулалттай өндөр хүчин чадал бүхий системүүдийн хамгийн бага нь л гэхэд 20 орчим тонн жинтэй аж.

Уурхайн налуу аманд нийтдээ найман ширхэг нэг бүр нь 5.5 мегаватт хүчин чадалтай 96.8 тн жинтэй араагүй хөтлөгч моторуудыг суурилуулах үед хүний нөөцөө хоёр дахин нэмэгдүүлэх шаардлага үүсэж төслийн оргил үед 1,300-1,400 хүний бүрэлдэхүүнтэйгээр ажилласан байна.

Барилгын ажилд нийт 3.8 сая хүн-цагийн хөдөлмөр зарцуулсныг харьцуулвал Монгол Улсын нийт хүн ам нэг цаг ажиллах хэмжээтэй тэнцэхүйц хөдөлмөр аж.

Ажил гараас гарт дамжих замаар нэг ч цаг, минутын завсаргүйгээр тасралтгүй үргэлжилсэн нь…

Энгийн үед өдрийн ээлжийнхэн ажлаа дуусгаад ажлын талбараа дараагийн ээлжид бэлдэж орхиод гарч явдаг бол мотор суурилуулалтын үеэр тухайн ажлын нарийн төвөгтэй байдлаас үүдэж энэ хэвийн хуваарь өөрчлөгджээ. Өдрийн ээлжийн хүн боолт чангалж байхад дараагийн хүн нь ажлын талбарт орж ирээд шууд үргэлжлүүлэн чангалах жишээтэй. Энэ мэтээр ажлын талбар нэг ч цаг, минутын завсаргүйгээр тасралтгүй ажилласан байна.

Мотор суурилуулалт нь нарийн шат дараалалтай, алдаа гаргах эрхгүй ажил бөгөөд жижиг алдаа ч бүтээмжид хүнд эрсдэл дагуулж болзошгүй байсан аж.

“Хүн бүр өөрийн ажлын үүргийг том зорилгын нэг хэсэг гэж ойлгосон учир төсөл цагтаа аюул осолгүйгээр дууссан”

Ийм нөхцөлд амжилттай ажиллахын тулд “Миний чангалж байгаа ганц боолт энэ том системд ямар үүрэгтэй вэ?” гэдгийг ажилтан бүр дотроо ухамсарлах нь маш чухал байжээ.

Ийм ойлголтыг ажилтан бүрт бий болгохын тулд төслийн үр ашиг, ач холбогдлын талаарх мэдээллийг гүйцэтгэгч компаниудтай тогтмол хуваалцаж, тэд ч ажилтнууддаа төслийн ач холбогдлыг сайн ойлгуулж чадсан байна.

Ингэснээр энэхүү туузан дамжуургын системийн төсөл дээр ажилласан хүн бүр энэ төслийг хийж дуусгах нь Монгол Улсын хувьд ямар ач холбогдол, үнэ цэнтэй вэ гэдгийг ухамсарлан өөрийн ажлын жижиг мэт санагдах үүргийг том зорилгын нэг хэсэг гэж ойлгосон учраас энэ төсөл цагтаа, аюул осолгүйгээр дуусаж чадсан гэв.

Монголын уул уурхайд шинэ хуудас нээгдэв

Төслийн турш зөвхөн нэг гүйцэтгэгч компани болох MCS Properties л гэхэд 3,137 тонн ган бүтээц угсарч, 8,800 гаруй цахилгааны төхөөрөмж суурилуулж, 327 км урт кабель татжээ. Өмнө нь хоногт 28,000 тонн хүдэр зөөвөрлөдөг байсан хүчин чадлыг 95,000 болгож нэмэгдүүлсэн нь Монголын уул уурхайн салбарт шинэ хуудсыг нээв.

Хүдрийн биетийг 24 цагийн турш тасралтгүй тээвэрлэх энэ систем одоо аюулгүй, найдвартай, чанарын өндөр баталгаатай ажиллахад бэлэн болсон байна.

"Гадаад мэргэжилтнүүдтэй мөр зэрэгцэн ажиллах чадвартай болсон"

Зөвхөн уг төслийн хүрээнд гэлтгүй нийт Оюу толгойн уурхайн хэмжээнд өмнө нь гадаадын өндөр чадвартай инженерүүдийн дэргэдээс суралцаж байсан залуус өнөөдөр дэлхийн аль ч улсад хүлээн зөвшөөрөгдөх мэргэжлийн ур чадвар эзэмшжээ. Монгол мэргэжилтнүүд уурхайн үйл ажиллагааг бүрэн дүүрэн авч явах болсон нь энэ төслийн явцад тодорхой харагдсан байна.

Туузан дамжуургын системийг барьж ашиглалтад оруулсан нь том бүтээн байгуулалт төдийгүй Оюу толгойг дэлхийн жишиг уурхай болгоход нэг алхам ойртуулсан гэж хэлж болох юм.

Энэ мэдээнд өгөх таны хариулал?
46
Зураг
ЗӨВ, ГОЁ
8
Зураг
ТЭНЭГЛЭЛ
2
Зураг
ГАЙХМААР
1
Зураг
ХӨӨРХӨН ЮМ
1
Зураг
БАХАРХМААР
Зураг
ХАХА
Зураг
ХАРАМСАЛТАЙ
Зураг
БУРУУ
ИЛГЭЭХ
БОЛИХ
Зураг
Баярлалаа
19 СЭТГЭГДЭЛТЭЙ
0/1000
Эхний
Сүүлийн
Шилдэг
Зочин [66.181.184.26] 2025/7/1
Хэдэн сендвичин байшинтай Мийгаа төсөл! Монголын баялагийг мөдхөн зөөгөөд дуусахаар хэдэн хөөсөнцөр сэндвич нь салхинд хийсээд сул шороо хуйсагнасан, газрын доороо хоосон хөндий том нүх л үлдэнэ! Тэгээд монголын ард түмний ихэнх нь ядуу, улны хэвээрээ байх болно доо!
0 | 0 Хариулах
Зочин [103.212.119.45] 2025/6/22
Том хэмжээний уурхай ажиллуулахад асар их хэмжээний хөрөнгө хэрэгтэй байдаг гэдгийг монголчуудад ойлгуулахгүй бол хуучны ядуу сэтгэлгээгээрээ бүх юманд хандаж байна.
2 | 1 Хариулах
Зочин [103.57.92.68] 2025/6/22
Хот барихгүй майхан барьчихаад л хошгируулаад л байна уу?
0 | 2 Хариулах
Зочин [66.181.184.44] 2025/6/22
Баяр хүргэе!
1 | 0 Хариулах
Зочин [103.57.94.184] 2025/6/21
go away rio tinto.
1 | 1 Хариулах
Зочин [103.57.94.184] 2025/6/21
Оюу толгойг хаах хэрэгтэй.
3 | 1 Хариулах
Зочин [103.212.119.45] 2025/6/22
Эдийн засгийн алуурчны хэлдэг л үг.
2 | 0 Хариулах
kik [192.82.65.120] 2025/6/23
chi tegwel utas barihgu prius unahgui morio unaad mahaa ideed amidarj chadah ymuu
1 | 0 Хариулах
Зочин [103.168.34.167] 2025/6/21
Монгол улсын баялагийг хулгайлж байж олон юм хуцахаа боль!!!
3 | 1 Хариулах
зочин [103.229.121.152] 2025/6/20
Зиаг байз, ажил жигдэрч бна шүү. Оюун-Эрдэнээ унагаагаад авлаа. Одоо өөрсдийгөө нэг рекламдаад аваадахья. Удахгуй баялгийн сангийн хууль тогтоолыг нь жонхууруулна, байз.
0 | 0 Хариулах
Зочин [3.91.229.242] 2025/6/20
Оюу толгойн ил уурхай ашиглалтанд орж зэсийн баяжмал экспортод гаргаж эхэлсэн 2012 оноос хойш төгрөгийн ханш эрчимтэй унаж эхэлсэн байдаг. ОТ валютаар олсон экспортын орлогоо монголд оруулж ирдэггүй гадны банкинд байршуулдаг бөгөөд зөвхөн дотоодоос бараа үйлчилгээ худалдан авах, ажилчдын цалин, татвар хураамж төлөх зэрэг зардалд зориулж ₮ худалдан авч оруулж ирдэг. ₮ ханш унах тусам ОТ-д ашигтай тусдаг бөгөөд хэдий хэмжээгээр ₮ унана төдий хэмжээгээр валютын орлого нь хэмнэгдэж байдаг. Өрөөр хэлбэл 2012 онд 1 долларыг 1300 төгрөгөөр зардаг байсан одоо 3500 төгрөгөөр зарж 1 доллар бүрээс 2200 төгрөг хэмнэж байгаа гэсэн үг. Энэ хэмнэсэн орлого мэдээж Рио Тинтогийн ашиг болж гадаадын банкинд үлдэнэ. Өнөөдөр Монгол улсын гадаад өр дотоодын нийт бүтээгдэхүүнээс давж 37 тэрбум $ хүрсэн бөгөөд зөвхөн хүүнд нь жил бүр тэрбум $ зарцуулж байгаа ₮ ханшийн уналт нь Монгол улсыг энэ өрөө хэзээч төлж барахгүй байдалд оруулж байгаа болно.
4 | 0 Хариулах
Зочин [3.91.229.242] 2025/6/20
ОТ яг бодит байдал дээр хэдийн хэмжээний ашиг олж хэдийг нь татварт төлдөгийг хэн ч мэдэхгүй. Нягтлан бодох бүртгэлийн аргаар зардлаа өсгөж орлогоо нуух бол наад захын зүйл. ОТ уурхай 1000 тонн алтны нөөцтөй гэх боловч зэсийн баяжмалтайгаа цуг гарч байгаа алт Монгол улсын сан хөмрөгт тушаагдах нь бүү хэл үнийг нь ч тооцдоггүй, гэтэл дэлхийн зах зээл дээр алтны үнэ түүхэндээ хамгийн дээд үнэ хүрээд байгаа. Хүмүүс хүүхдийн парк тохижуулж өгсөн гэж чихэр авч байгаа хүүхэд шиг их хөөрч баярлах юм үүнд тийм ч их зардал гарахгүй үсрээд л 1 сая доллар америкт бол энэ нь ердийн нэг хувийн орон сууцны л үнэ. Гэтэл ОТ-н зээлийн хүүнд хэдэн зуун сая тэрбумын хүү төлж байгаагаа ч мэдэхгүй.
4 | 0 Хариулах
kik [192.82.65.120] 2025/6/23
wahaha nygtlan bodoh burtgelin arga gej yu bdin be tend mongol 20 myngaj ajiltan ajillaj ger bulee tejeej bna mal min
0 | 1 Хариулах
Зочин [202.126.88.157] 2025/6/20
Монголчууд 20-р зуунд хоёр мийгаа төсөл хэрэгжүүлсэн байдаг Эрдэнэт, Монголын төмөр зам гэсэн. 21-р зуунд ОТ гэсэн мийга төсөл бүтээж чадлаа. 22-р зуун гартал дахиад өөр дэлхийн хэмжүүрээр мийга төсөл бүтээх боломж байхгүй! Хил холбох нэг муу ганц хиймэл дагуул хөөргөж баясах бол мийгаа төсөл биш. Харин MCS бол Монгол бизнесмэний алсын хараагаар Монголчууд өөрсдөө нутагтаа бүтээсэн мега төсөл мөн. Монголын мега төсөл дэлхийн мега төслөөс суралцаж байна! Энэ бидний байдал. Жонхуучид өнгөрсөн 30 жилд бүтсэн ганц Мега төсөл MSC ийг боорлохоо зогсоо!!!. Мега төслийг бүтээж хийж харуулдаг болохоос цаасан дээр 14 р зураад хийчихдэггүй юи
8 | 1 Хариулах
Зочин [202.126.88.157] 2025/6/20
Ад үзэгдсэн Баяр, Баярцогт, Сайханбилэг нарын гавъяа шүү. Зоригтой шийдвэр гаргаж энэ төслийг явуулаагүй байсан бол өдийд Монголын ЭЗ шал өөр байх байсан нь тодорхой. Баатарт өргөмжилдөггүй юмаа гэхэд яллан гутаах биш цагаатгах ёстой юм
3 | 4 Хариулах
Зочин [59.153.113.72] 2025/6/20
bitgii doloo tsaazluualx yosztoi
1 | 2 Хариулах
Зочин [31.46.251.12] 2025/6/20
sain bn ghde lalruudaa ene ih uhaj bga baylag chn haashaa orood bgn Mongol uls yaduu heweere bn altan dr suusan guilagchid altaa, jonshoo, nuursee, zesee uhsanch yaduu hewere bgn mash emgeneltei
5 | 2 Хариулах
Зочин [202.126.88.157] 2025/6/20
Чи хамт гудраад л байгаам бишүү. Угаадас чинь багадаад байвал тэр 126 пиздагаасаа л асуухгүй юу
4 | 6 Хариулах
Зочин [103.29.146.148, 136.226.229.13] 2025/6/20
WOW
6 | 4 Хариулах